הקנייה ברשת מזמנת לנו הצרכנים לא מעט יתרונות: מחיר אטרקטיבי, הזדמנות לרכוש פריטים ייחודיים שלא לכולם יש, חיסכון בזמן ובמאמץ ועוד. אבל לא כל מוצר כדאי או אפשר לרכוש ברשת, ולא כל עסקה נוצצת באמת אטרקטיבית. הנה 10 טיפים שאתם חייבים לדעת לפני כל רכישה באתר סחר בינלאומי.


1. שימו לב לעלויות המסים
גם אם המחיר נראה אטרקטיבי, לעיתים תאלצו לשלם עליו תוספת בשלב הייבוא לארץ. חלק מהמוצרים שנרכשים בחו"ל מחייבים מיסים שונים, כמו מע"מ ומיסי רכישה. רף המחיר שעד אליו אין מיסוי כלל הוא 75 דולר (לא כולל טבק ואלכוהול); מעל הסכום הזה תתחילו לשלם מע"מ, ועל חלק מסוגי המוצרים גם מס קנייה. כדאי לבדוק באתר רשות המיסים את אחוזי המס של מוצרים מסוימים; כך למשל על חלקי מחשב אין מכס כלל ואילו על משחקי מחשב תשלמו שיעור מס של 14%, לא כולל תשלום המע"מ. 



2. המשלוח עלול לייקר את העסקה
מוצרים גדולים מאוד מחייבים משלוח יקר, בין אם קונים בארץ ובין אם קונים בחו"ל. לעיתים גם עבור מוצרים קטנים ותמימים יש עלות משלוח מנופחת שהופכת את הדיל ללא כדאי. רצוי לחשב את העלות הכוללת של המוצר כולל המשלוח כדי להבין אם העסקה משתלמת. 

3. קנו מוצרי אופנה ממותגים שאתם מכירים
השיקולים של רכישת מוצרי אופנה ברשת הם בעיקר שיקולי מחיר ונוחות הקנייה, אבל במקביל יש אתגר לא קטן לדייק בנושא המידה וההתאמה באופן כללי. אם אתם מכירים את המותג ואת המידה שלו ביחס אל ארצנו בכללי ואליכם באופן אישי, לא צריכה להיות בעיה. 



4. ממהרים? קנו בחנות מקומית או שלמו ביוקר
זמן האספקה של מוצרים ברכישה בחו"ל עלול להיות ארוך יותר מאשר אם תרכשו את המוצר פיזית בחנות קרוב לבית, וזה בהחלט שיקול שצריך לקחת בחשבון בזמן הרכישה. אתרים מובילים מסוגלים לספק את המוצר תוך זמן קצר יחסית, אבל בתקופה העמוסה של חגי הקניות בנובמבר עלולים להיות עיכובים במשלוח ובשירות הדואר, וכדאי לקחת זאת בחשבון. כמובן שניתן להזמין את המוצר עם משלוח אקספרס, אבל בדרך כלל מדובר באופציה יקרה מאוד.

5. בדקו מי נותן לכם אחריות
מוצרים שנרכשים בחו"ל עלולים להוות בעיה אם יתקלקלו ויידרש תיקון או החלפה עבורם. רוב החברות יכבדו את חוזי האחריות גם מעבר לים, אבל הפעולה הטכנית של שליחת המוצר חזרה לחו"ל (בד"כ על חשבונכם) וקבלתו שוב בחזרה, גם תעלה לכם עוד כסף וגם תארך יותר זמן מהמתוכנן, כך שהחיסכון המיידי ברכישה עלול להתבטל בהמשך אם תזדקקו לשירות, וכדאי להכניס זאת למערך השיקולים שלכם.



6. ודאו שהמוצר מתאים לשימוש בארץ
מוצרים מסוימים מחייבים "גיור" על מנת שיפעלו כהלכה בארץ, בין אם זו מקלדת של מחשב שמגיעה ללא עברית אם רוכשים בחו"ל, תדרים של טלפונים סלולריים שעלולים לא להתאים לישראל ומוצרי חשמל שעובדים במתח שונה ומשתמשים בשקעים שונים מאשר בישראל ולא יפעלו כראוי כאן. במוצרי חשמל, בעיקר גדולים יחסית, חשוב לוודא שמתח החשמל והשנאי תואמים למתח הישראלי או האירופאי (מוצרים אמריקאיים בדרך כלל לא מותאים למתח המקומי).

7. גם לפני קנייה בחו"ל, השוו מחירים
בדקו היטב את המחירים בחנויות, ברשת ובחו"ל והשוו מחירים. לעיתים לא יהיה שווה להזמין מוצר מחו"ל ולעיתים אף לא יהיה משתלם לרכוש ברשת בכלל. גם במקרה שההבדל נמוך, שווה לעיתים לשלם מעט יותר ובלבד שהמוצר יגיע מהר ובמקרה של הזמנה מחו"ל, תוכלו להיות שקטים גם במקרה של תקלה במוצר.



8. בדקו את האתר ממנו אתם רוכשים
קפצה לכם פרסומת מדליקה באינסטגרם שהובילה לאתר לא מזוהה? עמדו בפיתוי לקניה אימפולסיבית ועשו מחקר קצר. האם זה אתר מוכר? האם יש דרך קלה ומהירה לפנות אל המוכרים? האם יש חוות דעת של רוכשים באתר? האם הן טובות? האם יש דירוג של המוכרים? האם אפשר לעקוב אחרי המשלוח? אם התשובות משביעות את רצונכם, צאו לדרך.

9. השתמשו באמצעי רכישה מאובטחים
העדיפו תמיד לשלם באמצעי סליקה מאובטחים יותר מאשר להכניס את פרטי כרטיס האשראי. כרטיסי אשראי חד פעמיים, Paypal, שירותי סליקה בנקאיים כמו ביט או פייבוקס וכו'. במקרים של בעיה עם הרכישה, אתם תהיו מבוטחים ושקטים במקרה שהמוצר לא הגיע או שניזוק במהלך המשלוח.

10. המחיר יקר? חפשו קופון
אחת הדרכים האהובות על אתרי המכירה לשכנע אותנו לרכוש מוצרים מסוימים בצורה מיידית הם קופונים לזמן מוגבל, ואם אתם מעוניניים לרכוש במחיר הזול ביותר כדאי לחפש אותם באתר. לעיתים תוכלו לחסוך עוד כמה אחוזים על המחיר המוצג באתר.