סלקל, מושב בטיחות ובוסטר

תקנות משרד התחבורה קובעות כי ילדים עד גיל 9 חייבים לשבת במושב בטיחות ברכב. התקנה מפרטת גם את סוגי המושבים המותאמים לכל גיל:


סל-קל: עד גיל שנה יש להושיב את התינוק בתוך סל-קל המותאם לתינוקות במשקל של עד 9 ק"ג. סל קל מותקן ברכב כאשר הילד יושב נגד כיוון הנסיעה. ישנם סל קלים המורכבים משני חלקים: מבסיס המעוגן לכיסא הרכב, וממושב בו יושב התינוק. הבסיס מיועד לנוחות, הוא לא הכרח. ניתן להוסיף בסיס חיצוני וישנם 2 סוגי בסיסים: בסיס רגיל או בסיס איזופיקס האפשרי לשימוש רק ברכבים המותאמים לכך ומספק אבטחה נוספת לסלקל.




מושב בטיחות: מגיל 0 ועד 4 ניתן להושיב ילדים במושב בטיחות המתאים לילדים מגילאי 0 ועד 36 ק"ג. ניתן אף לרכוש מושב בטיחות ההופך לבוסטר ומשמש עד משקל של 45 ק"ג. כיום יש מושבי בטיחות רבים העשויים בטכנולוגיית קצף דחוס הסופגת את המכה בשעת תאונה ומפחיתה את הסיכון בזמן התאונה. מושבים רבים מגיעים עם חיבור איזופיקס או רצועות LATCH לאיזופיקס. ישנם מושבים אשר בהם המושב מסתובב הצידה ומאפשר הכנסה קלה יותר של התינוק לכיסא ומקל על חגירתו ברכב.


בוסטר: בין גיל 3-8 יש להושיב את הילד בבוסטר, המתאים לילדים במשקל שבין 18-36 ק"ג. הבוסטר יכול להיות כיסא בטיחות משולב בוסטר ואז הוא מותאם מגיל 0 ועד 45 ק"ג. קיימים שני סוגי בוסטרים: האחד הוא למעשה מושב הגבהה עם גב, שמותאם לשאת ילד בגובה ומשקל גדולים יותר. סוג הבוסטר השני הוא למעשה מושב ללא גב, המאפשר לילד עד גובה 1.45 מטר לשבת כשהוא חגור בחגורת הבטיחות של הרכב עצמו. בכל מקרה, לפני הרכישה כדאי מאוד להסתכל על התווית המצורפת למושב ולוודא מהו המשקל, והגיל המתאימים למושב זה.




תווי תקן קיימים לכיסאות בטיחות

תווי התקן אמורים לתת לנו מושג לגבי איכות החומרים מהם עשויים מושבי הבטיחות ועמידותם לאורך זמן. מכון התקנים הישראלי קובע כי התקן האירופאי ECER44\03\04, והתקן האמריקאי FMVSS213 הינם מספקים, ומבטיחים הגנה סבירה לילד. עם זאת, למי שמעוניין בתו תקן מחמיר יותר שניתן רק לכיסאות שנבדקו בבדיקות מקיפות יותר, כדאי להיצמד לכיסאות להם תו תקן אוסטרלי או גרמני.


יד שניה, תיקונים, אורך חיים

כסאות בטיחות מספקים הגנה מרבית במשך 5-6 שנים בד"כ. לאחר תקופת זמן זו הם מתבלים, ויעילותם בעת תאונה פוחתת. זאת הסיבה שבגללה כדאי לקנות כיסא חדש ולא להשתמש בכיסאות בטיחות מיד שניה. כמו כן, במידה ואחד מחלקי הכיסא בו השתמשתם נקרע או נשבר, אין לנסות לתקן אותו. כיסא בטיחות מספק הגנה לילד רק במידה וכל חלקיו מקוריים ותקינים, ולכן אם נקרעה רצועה, או שנשבר אחד הסוגרים, עדיף לרכוש כיסא חדש מאשר לתקן את הכיסא ולהסתכן בהגנה פחות יעילה על ילדכם. כמו כן, מומלץ שלא להתפתות ולקנות כיסא זול מדגם ישן, מאחר וכיסא כזה נמצא מן הסתם על המדף תקופה ארוכה יותר, וישמש אתכם תקופה קצרה יותר בטרם יגיע תאריך התפוגה שלו.


מה עדיף, להושיב את הילד מקדימה או מאחורה?

התשובה לשאלה זו תהיה זהה אצל כל מומחה בטיחות: המושב האחורי תמיד יהיה בטוח יותר עבור הילד מהמושב הקדמי. הנחיה זו תקפה לתינוקות החל מגיל לידה, ועד לגיל 14. אמנם אצל כל הורה קיים הצורך לראות בכל רגע נתון את פניו של הילד, אולם בטיחותו צריכה לעמוד בראש מעייניכם.




צורתו החיצונית של הכיסא

ריפוד: מומלץ לחפש כיסא בעל כיסוי הניתן להסרה ולכביסה. כיסא נקי הוא כיסא שלילד שלכם נעים יותר לשבת עליו. וודאו שמידות הכיסא מתאימות לרכב: חבל להשקיע זמן ומאמץ ברכישת כיסא בטיחותי ונוח, ואז לגלות שלא ניתן להכניסו לרכבכם. טרם הרכישה, יש למדוד את פתח הדלת ברכב, ואת המקום בו אתם מתכננים להרכיב את הכיסא כדי לוודא שהוא אכן ייכנס לשם בלי בעיה.


חגורות: לשים לב כי ניתן לפתוח ולסגור באופן מהיר את החגורות. כמו כן, יותר נוח לקשור את הילד בכיסא שהתאמת החגורות שלו נעשית מקדימה. שימו לב, בסלקלים ובמושבי בטיחות ישנן חגורות עם 5 נקודות קשירה למושב. בבוסטר ניתן להסתפק גם ב-3 נקודות קשירה, ומעל קושרים עם חגורת הרכב. במידה וקניתם בוסטר ללא רצועות, אין בו חגורות וקושרים את הילד למקומו באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב.


האם כדאי לבטל את כרית האויר לנוסע?

כרית האויר בצד הנוסע מיועדת לנוסע בוגר. כרית אויר שתופעל על ילד או תינוק בשעת תאונה עלולה לגרום למותו. עם זאת, מאחר וכבר ציינו כי מקום הישיבה האידיאלי לילד הוא במושב האחורי, אין טעם לנתק את כרית האויר בצד הנוסע, מה גם שפעולה זו תפגע בבטיחות הנסיעה של נוסע מבוגר שישב בצד הנוסע.




איך תוודאו שהכיסא באמת מגן על הילד?

כל כיסא בטיחות שתבחרו יהיה יעיל רק בתנאי שהילד קשור אליו כראוי.


אם מדובר בסלקל יש להקפיד כי הוא מותקן בזווית של 45 מעלות, ושהרצועות איתן חגרתם אותו למקומו יוצאות מתחת לבית השחי של התינוק. אם מדובר במושב בטיחות, שימו לב שאותן רצועות עליהן דיברנו קודם יוצאות הפעם מעל כתפיו, ושגב המושב גבוה מקו האוזניים של הילד. אם קניתם בוסטר, שימו לב שחגורת האגן יושבת על אגן הירכיים ולא על בטנו של הילד, ושרצועת הכתף תשב מעל כתפו. בכל מקרה, יש לוודא שכל כיסא שרכשנו אינו מותקן מול כרית אויר פעילה, ושלא ניתן להזיזו יותר מ-2.5 ס"מ לכל צד.


השורה התחתונה

כהורים, אינכם זקוקים שמישהו יגיד לכם עד כמה חשוב להקפיד על בטיחותו של ילדכם בנסיעה. עם זאת, ישנם נושאים שרוב ההורים לא מכירים או לא מבינים את חשיבותם כגון נושא ביטול כרית האויר, התקנה נכונה של הכיסא, האם להושיב את הילד מקדימה או מאחור, איזה מושב בטיחות מתאים לכל גיל, ונושאים רבים אחרים שתורמים רבות להגנה עליו. מעבר לכך, יש לתת משקל רב לנושא הנוחות בעת בחירת כיסא. ילד שנוח לו לשבת בכיסא, ישב עליו לאורך זמן ולא יאבד במהירות את סבלנותו בנסיעה.