סוגי המכמונות שמפעילה משטרת ישראל

מכמונות המהירות בישראל מופעלות על ידי שוטרים, או ממוקמות באופן קבוע ופועלות אוטומטית. המכמונות שמסוגלים גלאי הרדאר לאתר הן אלו המתבססות על רדאר או על לייזר. ישנן מכמונות נוספות, שהן אופטיות, מבוססות טיימר ואחרות - אותן לא מסוגלים גלאי הרדאר לגלות.




מכמונות רדאר: מתבססות על שליחת גלי רדיו לכיוון רכבכם. הגלים פוגעים ברכב וחוזרים לרדאר שוב ושוב באופן רציף, ועל פי ההפרשים בין זמני החזרה מהפגיעות ניתן לקבוע באיזו מהירות נע רכבכם. גם מצלמות הכבישים הקבועות וגם מכמונות ניידות מתבססות על טכנולוגיה זו. היות והרדאר המשטרתי פולט קרינה אלקטרומגנטית, בעיקר בתחום תדרים K ו- KA, יכולים גלאי הרדאר לקלוט קרינה זו מרחוק, כאשר היא מופעלת על מקטע כביש או רכבים הנוסעים לפניכם. עם קבלת ההתראה על פעילות מכמונת רדאר בכביש בו אתם נוסעים, תוכלו להוריד את מהירות נסיעתכם בנינוחות שכן הגלאי נותן התראה על המצאות מכמונת רדאר גם ממרחקים גדולים יחסית. זכרו כי המשטרה מפעילה גם מכמונות נייחות, וגם מכמונות ניידות- המותקנות על רכבי משטרה מסווים העומדים במקום או נוסעים בתוך התנועה באזורים בהם נוטים נהגים לנסוע במהירות.


מכמונות לייזר: מתבססות על שליחת קרן לייזר אל הרכב ומדידת הזמן שלוקח לה לחזור אל המכשיר שפלט את הקרן (נקרא "לזירה") מספר פעמים. לפי ההפרשים בזמני קליטת ההחזרים בין לזירה ללזירה ניתן לחשב את מהירות הרכב. לזירה זו תבוצע מטווח של מאות מטרים לקבלת אינדיקציה על מהירות הנסיעה, אולם המהירות הקובעת תינתן רק בלזירה ממרחק מקסימאלי של 300 מ'. היות והלייזר נורה אל כל רכב בנפרד, אי אפשר לדעת על המצאות מכמונת לייזר בדרככם עד שהיא לא מופעלת על רכבכם. גלאי מכמונות רדאר רבים כוללים גם יכולת גילוי לזירה- ומסוגלים לתת לכם התראה על הפגיעה הראשונה של הקרן ברכב שלכם. אם בוצעה לזירה מטווח של פחות מ 300 מ', כנראה שלא תספיקו להאט לפני הלזירות הבאות, אולם אם הלזירה בוצעה מטווחים ארוכים יותר, יש לכם סיכוי טוב להתחמק מציפורני הלייזר. לאחר ההתראה שתתקבל על הפגיעה הראשונה, ידע נהג מיומן להוריד בזריזות ובזהירות את מהירות נסיעתו, כך שהלזירה הבאה, שתהיה מספר שניות אחר כך, כבר תציג נתוני מהירות נסיעה נמוכה יותר.


איך בוחרים גלאי רדאר?

בחרו גלאי המתאים לתחומי תדרי הרדאר המופעלים בישראל- K/ KA:

במדינות שונות מפעילות יחידות משטרת התנועה מכמונות שונות בתדרים השונים מהתדר הופעל בישראל, ואם רכשתם גלאי מחו"ל יתכן שהוא מיועד לשוק מקומי ועל כן יהיה חסר ערך אל מול המכמונות בכבישי ישראל. מומלץ לרכוש גלאי בארץ.



בחרו גלאי לפי הרגישות שלו
הגלאי שלכם הוא למעשה מחוש אלקטרומגנטי, אשר מחפש תנועת גלים אלקטרומגנטיים באוויר בתחומי התדרים של המכמונות. גלים שכאלה נפלטים גם מאנטנות ותחנות סלולאריות, משדרים למיניהם ועוד. הגלאים נבדלים זה מזה ברגישות הקליטה שלהם. גלאי רגיש יותר יוכל לזהות את קרינת מכמונת הרדאר ממרחק גדול יותר, מאבל עלול להיות חשוף יותר להפרעות אלקטרומגנטיות. לגלאים מתקדמים יש יכולת שליטה על רמת הרגישות, וכך יוכל הנהג להוריד את הרגישות באזור עם הרבה הפרעות, ולהעלות אותה חזרה עם צאתו מאזור זה. זכרו, שגלאי ברגישות גבוהה עלול לצפצף לכם הרבה התראות שווא. לגלאים מתקדמים יש יכולת חסימת תדרים ספציפיים (מקטין את "רעש" האותות שקולט הגלאי שלכם) ומעבדי אות חכמים המסוגלים להבדיל בצורה טובה יותר בין אנטנה סלולארית ושוטר תנועה. גלאים אלו יהיו יקרים יותר.

אפשרות MUTE
אפשרות חשובה נוספת היא כפתור MUTE. הגלאי מתריע על המצאות מכמונת בצלילים רמים, ולעיתים ממשיך לצפצף ועלול להפריע לכם להתרכז בנהיגה. חשוב לבחור גלאי בעל כפתור "השתק" שכזה, או כיוון נוח ונגיש של הווליום.

אפשרויות תצוגה
רוב הגלאים יכללו מסך קטן בו יוצג מידע אודות מצבי ההפעלה וההתראות על גילוי מכמונות. חשוב לוודא שהמסך אינו מסתנוור בקלות וניתן לראות אותו בצורה נוחה וברורה. דגמים ישנים יותר אינם כוללים מסך של ממש, אלא רק שורת נורות. במידה ואתם מחליטים לרכוש גלאי שכזה - בחרו דגם שאתם מסוגלים לראות היטב את הנורות שלו.

בחרו גלאי לפי דפוסי הנהיגה שלכם
מכמונות מהירות שונות נמצאות במרחבי פעולה שונים. בשטחים בנויים יש צפיפות שאינה מאפשרת נסיעה מהירה מדי, והרבה הסתרות (בניינים למשל) ותנועה אלקטרומגנטית ועל כן יהיו בתוכן פחות מכמונות רדאר מאשר בכבישים פתוחים. נהגים אשר כמעט ואינם יוצאים מאזור צפוף כמו אגד ערים יעדיפו גלאי פחות רגיש מאשר נהגים אשר נוסעים בכל הארץ ובנסיעות ארוכות (ועל כן חשופים לכל קשת המכמונות שמפעילה משטרת ישראל).



התקנה

את הגלאי שלכם תרצו למקם בצורה שלא תפריע לראייה שלכם בנהיגה, ותאפשר גם לראות את המסך שלו וגם תיתן לו זווית ראיה רחבה כמה שיותר (כמה שיותר גבוהה). בנוסף, הקפידו להתקין את הגלאי שלכם בצורה שתהיה אופקית לכביש. גלאי שמוטה מעלה או מטה יהיה הרבה פחות יעיל. לרוב הגלאים יש התקן חיבור לשמשה הקדמית, בדרך כלל על ידי כפתורי ואקום. חשוב לזכור כי כפתורים אלו עשויים גומי, אשר הולך ומתבלה-הקפידו להסיר את המכשיר מהשמשה כשאינו בשימוש בימי הקיץ - החום מפרק את הגומי לאורך זמן ומאיץ את הבלאי של כפתורי הוואקום. השמשה של מכוניות צרפתיות מסוימות כוללת חומרים אשר מפריעים במידת מה לקליטה של הגלאי - ביצועיו יהיו פחות טובים. כדאי להתייעץ עם הספק בנוגע לביצועי הגלאי שבחרתם אם יש לכם רכב צרפתי.