סוג הטיסן

טיסנים נבנים לרוב מעץ או פלסטיק, ויש כאלה הנבנים מפיברגלס או שילוב של כמה חומרים, כל מה שמבטיח שלדה קלה וחזקה ככל האפשר. המדחפים עשויים פלסטיק או מתכת. טיסנים מופיעים בשלל סוגים ודגמים ומתבססים על אחת משתי דרכים לטוס: כנף מקובעת או כנף רוטורית, במסוקים.




כנף מקובעת: כנף מקובעת היא כנף רגילה של מטוס. הכלי מתרומם כאשר אויר מצטבר מתחת לכנף וזורם מטה בגלל צורתה. טיסני מטוס הם לרוב מהירים יותר מטיסני מסוק, אבל צריכים מרחב פתוח גם להמראה, גם לנחיתה וגם לטיסה.


כנף רוטורית: כנף רוטורית היא למעשה מדחף של מסוק. סיבוב המדחף הודף את הכלי מהקרקע, והטייתו לצדדים בשילוב עם פעולת רוטור זנב או רוטור נוסף הממוקם מעל הרוטור התחתון ומסתובב בכיוון מנוגד לו, מאפשרים למסוק תמרון זריז, ריחוף במקום וטיסה לאחור. טיסני מסוק קטנים אפשר להטיס גם בתוך חללים סגורים. מאידך, הם איטיים יותר ויותר מושפעים מרוחות.


מנועים

מנוע אלסטי: מנוע המבוסס על גומייה חזקה אשר מחוברת למדחף וצריך ללפף אותה בכדי ששחרור הליפוף יסובב את המדחף. זוהי ההנעה הזולה והפשוטה ביותר לטיסנים וניתן למצוא אותה בעיקר בטיסנים ללא שלט רחוק, להרכבה עצמית.


מנוע חשמלי: מנוע חשמלי אשר מסובב את המדחף ומניע את הטיסן. מנועים חשמליים פועלים על סוללות או נטענים, והם שקטים יחסית, פשוטים וזולים יחסית. מאידך, הם מייצרים פחות כוח ממנועי בנזין. מנועים אלו הם נוחים במיוחד למתחילים. ניתן למצוא אותם בטיסנים ובמסוקים לחובבים, אך הם דורשים רמת מיומנות גבוהה יותר מטיסנים בעלי מנוע אלסטי.




מנוע בנזין: מנועי בנזין הם מנועים חזקים, המניעים טיסנים רבי עוצמה. מנועים אלו הם מנועי בערה פנימית לכל דבר ועניין (בעלי מצת, קרבוראטור, מערכת שמן וחשמל) הצורכים דלק תערובת מיוחד. הם מרעישים מאוד, פולטים גזים ומצריכים טיפול כמו כל מנוע בנזין אחר: שימון, ניקוי ותדלוק. הם גם זקוקים למתנע (סטרטר) חיצוני על מנת להתניע. חשוב להיזהר מאוד בסביבתם, ומומלץ לעבור הדרכה מסודרת על תפעולם. כעקרון מאידך, למנועים אלו יש תוספות רבות, חלקי חילוף ושיפורים, והם מייצרים כוח רב לקבלת ביצועי טיסה ושליטה מעולים.


שליטה

שלט רחוק מאפשר לכם לתמרן את הטיסן שלכם. צורת השליטה היא באמצעות שני סטיקים קטנים אשר שולטים על כיווני הטיסה ועל עוצמת המנוע. השלטים מתבססים על שידור גלי רדיו אל אנטנת הטיסן, אשר מתרגמת את הוראות המטיס אל מנועים חשמליים קטנים הנקראים סרוו (SERVO) ומניעים את הגאי הגובה והכיוון של המטוס או מטים את רוטור המסוק. כל שלט עובד על מספר ערוצי רדיו כשכל ערוץ נותן הוראה לסרוו אחר על הטיסן. השלט שקיבלתם עם הטיסן הוא די והותר בשביל מטיס חובב, אולם אם תרצו לשדרג את הטיסן שלכם במנועים חזקים יותר אשר יש להם יותר פונקציות שליטה (כמו מצבי מצערת, למשל) תרצו לקנות שלט בעל יותר ערוצים. ככלל, השלט המסופק עם טיסן חובבים הוא אידיאלי להטסתו.




אביזרים

טיסנים רבים כוללים אפשרויות שדרוג, שינוי ושיפור. אפשר להחליף מדחפים למדחפים קלים וחזקים יותר, להחליף מגלשיים למסוק, להתקין מנורות לטיסה בשעות בין ערביים (לא מטיסים טיסן בלילה, המטיס חייב לראות היטב את הטיסן בכל עת!) או לרכוש מנועים חזקים יותר ועוד תוספות ושדרוגים רבים. לדגמים שונים יש אפשרויות שדרוג שונות אבל כדאי להתחיל מהמוצר הבסיסי ולשפר בו רכיבים בעת הצורך. חשוב לציין שכל הרכיבים הללו נמכרים בנפרד, ולא כל טיסן ניתן לשדרוג.


גילאים

4-7 : טיסני חובבים, עם מנועים אלסטיים או חשמליים לחובבים.

7-12: טיסנים חשמליים, ועם מנועי בנזין בהשגחת מבוגר

12 ומעלה: טיסנים מכל הסוגים



זכרו שככל שהטיסן גדול ועם מנוע חזק יותר, כך נדרשת יותר אחריות ומיומנות להפעלתו. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם המוכר בעת הקניה, להטיס בהשגחת מבוגר ולהצטרף למסגרת מקצועית מתאימה כמו חוגי טיסנים, מועדוני טיסנים ועוד.


והכי חשוב, בטיחות

כמו בחיל האוויר, כך גם בחיל האוויר המשפחתי שלכם, בטיחות לפני הכל. טיסנים מתבססים על חלקים נעים, מנועים שונים המניעים מדחף. המדחף עלול להכאיב ואף לפצוע, ועל כן חשוב מאוד להסביר לילד להימנע מלגעת בו, או לכוון את כלי הטיס שלו אל עבר אנשים, בעלי חיים וכו'. חשוב לזכור שמה שיכול להזיק לילד יכול להזיק גם לכם, ועל כן היו ערניים. ריכזנו כאן עבורכם מספר כללי בטיחות בסיסיים:




הכנה לטיסה:

1. לפני ההמראה חשוב לבדוק את תגובות השלט, לראות שההגאים מגיבים כאשר אתם מפעילים אותם בשלט. כדאי גם לבדוק את תגובות המנוע בטיסנים בעלי שליטה על המצערת (להעלות ומצערת למקסימום ולראות תגובה).

2. חשוב לבדוק שמדחף הטיסן שלם ותקין. אסור להפעיל טיסן בעל מדחף סדוק או שבור, שכן הוא עלול להתפרק ולפצוע. מדחפים ככלל הם מסוכנים, וחשוב להיזהר בקרבתם.

3. אם מטיסים את הטיסן ביחד עם מטיסי טיסנים אחרים חשוב לבדוק באיזה תדר עובד השלט שלכם כדי למנוע הצלבת תדרים (עלול לגרום לאבדן שליטה והתרסקות).

4. חשוב להחזיק בטיסן לאחר הפעלתו, ושחרורו רק על מסלול ההמראה.

5. בטיסנים המונעים בבנזין יש להיזהר מאוד. החומר דליק במיוחד, ופולט אדים רעילים.



הטסה:

6. למעט טיסני מסוק זעירים, אשר ניתן להטיס גם בחלל סגור - חשוב להטיס את הטיסן בשטח פתוח וללא מכשולים.

7. חשוב לשמור על קשר עין עם הטיסן בכל עת, ולהזהיר את הסובבים בעת המראה ונחיתה.

8. ככלל, במידה ומדובר בטיסן מקצועי, עם מנוע בנזין מורכב, עדיף ללמוד הטסת טיסנים במסגרת חוג טיסנים או מסגרת מקצועית אחרת.