מדריכי הקנייה של זאפ - מיגון ובטיחות לרכב
לוגו של זאפ
המכונית הפרטית שלכם היא הרבה מעבר למכונה שמביאה אתכם מנקודה א' ל-ב'.
רבים מספור האנשים שפרנסתם, חיי המשפחה והחברה שלהם תלויים בניידותם. רבים גם משקיעים באבזור רכבם במערכות סאונד מתקדמות, מכשירי ניווט ועוד.
מציאות התחבורה בישראל הינה קשה ומורכבת- מתאפיינת בריבוי תאונות, פגיעה ברכבים והולכי רגל וגל הולך וגואה של פריצות וגנבות רכב, אשר מתבצעות בכל יום, בכל לילה ובכל מקום.
גנבי הרכב הם מתוחכמים ומבריקים מאי פעם, וכיום יודע כל נהג שאם לא ימגן את רכבו חזקה עליו שייפרץ או ייגנב.
מציאות זו יצרה צרכים חדשים אצל הצרכן הישראלי- הצורך למגן את רכבו מפני גנבה או פריצה, והצורך להפוך את הרכב ליותר בטיחותי לנהג ולסובבים אותו בכביש.
מיטב הטכנולוגיה מושקעת בייצור אזעקות לרכב, מצלמות ומערכי חיישנים שנועדו לענות בדיוק על צרכים אלה, וכך גדל ומתפתח בישראל שוק מוצרי המיגון והבטיחות.
חבילות מיגון ובטיחות מסוימות נכללות באבזור של חלק מהמכוניות החדשות, אולם מחירן של מכוניות שכאלה אינו מתאים לכל כיס ורוב הרכבים בכבישי ישראל הם משומשים או ישנים. מתוך כך- רבים הנהגים אשר בוחרים בעצמם מערכות מיגון ובטיחות מהמגוון שמוצע למכירה.

מאת ניצן סדן, צוות זאפ
אמצעי מיגון
אזעקות
מערכות אזעקה מתבססות על מערכי חיישנים אשר יודעים לזהות פתיחת מכסה מנוע או דלת, שינויי נפח, או הפעלת מערכות הרכב ומגיבות על כך בסירנות רמות, השבתת רכיבים ברכב, שידור אות מצוקה למוקד או כולם במקביל. עקרונית, גנב רכב שהוא נחוש דיו ובעל תושייה יוכל להתגבר על כמעט כל אזעקה. ולכן מטרת המערכת היא להרתיע ולהפחיד את הגנב. אזעקות נשלטות מרחוק ע"י שלט רדיו להפעלה וכיבוי, אולם יש גם אזעקות ביפר-אשר משדרות אות לנהג גם כאשר הוא רחוק מכדי לשמוע את האזעקה במקרה של פריצה. לאזעקות אלו יש אנטנת ביפר (בד"כ על השמשה הקדמית), אשר אם יודע הפורץ לזהות ולנטרל-יוכל לגבור בקלות על המערכת. מחיר האזעקה תלוי במאפייני המערכת. אזעקה הכוללת רק גלאי נפח וסירנה תהיה זולה יותר ממערכת שתכלול גם השבתת מנוע ושליטת ביפר, לדוגמה.
אימובילייזר/קודן
מערכת אשר מנתקת מערכות חיוניות ברכב ולא מאפשרת את התנעתו. בדרך כלל מופעלת ע"י הקשת קוד או ע"י מפתח. שלט האימובילייזר יכול להיות מוטבע במפתח הרכב, שלט חיצוני נפרד לחיבור אל צרור המפתחות שלכם או על ידי קודן- לוח עליו יש להקיש קוד פתיחה ונמצא בתוך הרכב. פורצי הרכב מתמודדים עם אימובילייזרים בדרכים מגוונות ויצירתיות. מערכות אלו ניתנות לפריצה דרך ניתוק כבלים בתוך המנוע עצמו, שידור אות מערבל הפותח את הנעילה או חיתוך כבלים היוצאים מלוח הקודן אל משבת המנוע ועל כן יעילות האימובילייזר בתור מערכת מיגון בלעדית היא מוגבלת. מאידך, אלו מערכות פשוטות וזולות יחסית למערכות מיגון אחרות. אימובילייזרים שונים מתאימים לסוגי מנוע שונים, מחוברים למנגנון נעילת מכסה המנוע או למערכת הזרקת הדלק במנועי בנזין, מחוברים למנוע עצמו במנועי דיזל, וישנם דגמי רכבים בהם מובנה האימובילייזר בתא המנוע והותקן ע"י היצרן. חשוב לבחור אימובילייזר אשר מתאים לסוג המנוע והרכב שלכם.
עלוקה
דגם מתקדם של מערכת מיגון להשבתת רכיבים חיוניים כמו משאבת הדלק ומערכות החשמל ברכב. המערכת קשה במיוחד לפריצה משום שהיא מוטמנת בתוך הרכב במקום נסתר, ופורץ אשר יתקל במערכת שכזו יצטרך למצוא את רכיבי המערכת על מנת לכבותם. הההשקעה נדרשת בעקיפת העלוקה עשויה להרתיע אותו מלנסות, ולעבור לרכב אחר. לעיתים משולבות עלוקות באזעקות מתקדמות הכוללות יחידת שליטה חיצונית ומערכת של אזעקה ואימובילייזר אשר נותנות שליטה מרחוק על רכיבים ברכב ומאפשרות לכם לכבות אותן מרחוק. מערכות אלו מאפשרות לכם לדעת שרכבכם נפרץ גם כשאתם רחוקים ממנו ולא שומעים את הסירנה.אלו מערכות מתקדמות מאוד, אולם הן מחירן ומחיר התקנתן גבוהים יחסית לאזעקות פשוטות יותר.
אזעקות המחוברות למוקד
ישנן אזעקות אשר עם הפעלתן שולחות אות מצוקה למוקד מאויש אשר יכול גם לתת מענה דרך צוותי אבטחה ייעודיים או הודעה למשטרה, וגם לדעת מה מיקומו של רכבכם לאחר שנגנב. אזעקות אלו הן הסוג היחיד אשר נותן מענה כלשהו גם לאחר גנבת רכבכם, אולם סיכויי לכידת הגנב הם נמוכים, וגנבי הרכב יודעים כיום למצוא ולנתק גם מערכות אלה. בנוסף, מחירן כולל גם מנוי שנתי לשירותי מוקד האבטחה.
מערכות מיגון פיזי
מערכות מיגון פיזי הן מנעולי הגה ומנעולי הילוכים. אלה מערכות פשוטות וזולות מאוד, אשר לא מכבות רכיבים במכונית, אלא פשוט מפריעות לפורץ להשתמש ברכב. פורץ שלא יצליח לפרוץ מנעול פלדה שלא מאפשר לו לשלב להילוך נהיגה לא יתעכב עליו, ויעזוב את המכונית. אנו ממליצים להשתמש במנעולי הגה והילוכים בתור אמצעי בטיחות משלימים, ולא בתור תחליף לאזעקה ואימובילייזר.
איך בוחרים את סוג המיגון לרכב?
לפי סוג הרכב שלכם: מכוניות נפוצות במיוחד נגנבות יותר ממכוניות "אקזוטיות" משום ששוק גניבת הרכב מתבסס בעיקר על מכירת הרכבים הגנובים כחלפים. מאידך, מכוניות יקרות וייחודיות עשויות להיפרץ לצורך גנבת רכיבים מהן, או לצורך "כופר"- הפורץ עשוי ליצור עמכם קשר ולבקש סכומים גדולים עבור השבת מכוניתכם הגנובה. כעקרון, רכב ייחודי חשוף פחות לגנבה מרכב פופולארי במיוחד.
לפי מקום מגוריכם ועבודתכם: המעמיד את רכבו בחנייה פרטית סגורה צריך לחשוש פחות ממי שמעמיד את רכבו בדרך קבע בחניות פתוחות או ציבוריות, בדגש על אזורי תעשייה ונקודות מבודדות, במיוחד בשעות הלילה.
מספר הפריצות באזור בו חונה הרכב: אין אזור בארץ שמחוסן מפני פריצות, אולם אחוז הפריצות גבוה יותר בישובי ספר ובפריפריה מאשר במרכזי ערים.
לפי אבזור הרכב שלכם: רכב שבו מערכת סאונד מתקדמת ויקרה, מסכים ומכשירי DVD, מערכות ניווט וכ"ו, יהיה יותר אטרקטיבי לפריצה. זאת משום שהפורץ מקבל סכום זעום למדי על העברת הרכב למשחטת רכב, אבל את הציוד היקר שהפשיט מרכבכם האהוב יוכל למכור בנפרד.
מערכות בטיחות
מערכות בטיחות לרכב נועדו למנוע פגיעה בכלי רכב והולכי רגל בעת נסיעה לאחור ביום ובלילה. בנסיעה לאחור שדה הראייה מוגבל ומצומצם, ולא ניתן לראות עצמים נמוכים או קרובים לרכב בצורה טובה, וכך אתם עלולים למצוא את עצמכם שתולים בתוך אדנית או אי תנועה, נושקים לפגוש של רכב אחר, או חלילה פוגעים בילדים והולכי רגל באופן כללי.
חיישני רוורס
קבוצת חיישנים (3-6 בדרך כלל) הממוקמים בתוך הפגוש האחורי של רכבכם. החיישנים שולחים גלי רדיו וקובעים לפי כיוון ומהירות החזרי הגלים מהעצמים שמאחורי הרכב שלהם את המרחק של הרכב מאותם מכשולים ועצמים, ונותנים התראה בצפצוף כאשר הרכב קרוב להתנגשות בהם. המערכת כוללת תצוגה של אמדן המרחק מהעצמים הממוקמת על מסך לד קטן בתוך הרכב, או על גבי המראה בתוך הרכב (כוללות מראה בעלת מסך קטן). חשוב לזכור כי המרחק שמציג החיישן אינו מדויק לגמרי, ונותן אינדיקציה לקיום המכשול אבל לא תוכלו לדעת איזה, ואם הוא נייד –לאיזה כיוון הוא נע. אלו הן מערכות פשוטות וזולות,אשר יעילות מאוד במניעת פגיעה בעצמים בעת נסיעה לאחור.
מערכות משולבות מצלמה
מערכות חיישני רוורס הכוללות חיישני רוורס רגילים,ומצלמת וידאו דיגיטלית קטנה במרכז הפגוש. המצלמה נותנת תמונת וידאו של הגזרה האחורית של הרכב אותה לא יכול לראות הנהג, ביום ובלילה (בעזרת תאורה מהפנסים האחוריים). התמונה מוצגת על מסך LCD קטן, הנמצא בקרבת הנהג- או על המראה, או במסך המותקן על הדש-בורד, ואם יש ברכבכם מכשיר DVD עם מסך ויציאת וידאו- תוכלו לחבר גם אליו את המצלמה. המצלמה מסונכרנת עם מערכות הרכב בצורה שהיא מופעלת רק בנסיעה אחורנית. מערכות בטיחות שכאלה הן יקרות בהרבה ממערכות חיישנים ללא מצלמה,אולם בטיחותיות ומדויקות יותר. שילוב של מצלמה עם מערך חיישנים מאפשר לכם לראות מה נמצא מאחורי רכבכם בצורה מעולה-אם זה מכשול, רכבו החונה של הבוס או בנו הקטן של השכן- ולהימנע מפגיעה בהם.
נקודות נוספות
תוספות בחלקו האחורי של הרכב: החיישנים ממוקמים על הפגוש, או על גוף הרכב. כל חריגה מעל לפגוש לא תזכה להתייחסות מצד החיישן. לדוגמה- ברוב רכבי השטח בישראל יש גלגל החלפה בתוך חיפוי חיצוני הבולט אחורה מגוף הרכב ב-30 ס"מ ויותר. הערכת המרחק של החיישן השוכן לו למטה, על הפגוש לא תכלול את הצמיג הנוסף. המסך יראה מרחק של 60 ס"מ מעצם, כאשר בפועל הצמיג הנוסף ימצא רק 30 ס"מ ממנו. הדבר נכון גם לגבי מתקני נשיאה חיצוניים לאופניים, ציוד הבולט מחוץ לתא המטען או אל אבזור הבולט אחורה וגבוה יותר מהפגוש.
מהירות הנסיעה לאחור: מצלמות הוידאו המשולבות במערכות בטיחות הן מצלמות פשוטות בעלות קצב רענון תמונה מוגבל. בנסיעה מהירה לאחור עלול להיווצר "מריחה" של התמונה, ותתקשו להבחין בדיוק מה חוסם את רכבכם ומה לא. הקפידו על נסיעה איטית ומבוקרת לאחור בכל עת, ובפרט אם אתם מסתמכים על מצלמות רוורס.
התקנה: יתכן שתבחרו להעדיף למקם את החיישנים במיקום ספציפי על פני הפגוש- בחלקו העליון,תחתון וכ"ו מטעמים אסתטיים. זכרו כי החיישנים שולחים גלים במפתח מסוים, אשר מיקום החיישן על הפגוש רלוונטי לגבי יעילותו. הקפידו להתקין את מערכות הבטיחות בהתאם להגדרות היצרן ע"מ להבטיח את יעילותן.
המידע המופיע ב zap מסופק על ידי החנויות עצמן ובאחריותן בלבד. במידה ונתקלת בבעיה כלשהי בנתונים המוצגים באתר, אנא שלח אלינו הודעה ואנו נטפל בעניין.