חובבי קפה מושבעים מעדיפים בדרך כלל קפה טרי במכונה ידנית מפולים שנטחנו זה עתה, אבל על פי נתונים עדכניים, למעלה מ-80% מהצרכנים שמחזיקים ביתם מכונת קפה משתמשים במכונה מבוססת קפסולות. קפסולה היא מכל חד פעמי אטום עם כמות מדודה של קפה טחון. זוהי שיטה נוחה ונקייה שמספקת תוצאות טבות בדרך כלל, ולכן הפכה לפופולארית כל כך. 




אם בעבר, ברכישת מכונת קפה המיועדת לשימוש בקפסולות הצרכן התחייב למעשה לרכוש את הקפסולות של יצרן המכונה, כיום השוק מוצף במותגי קפה שונים שמציעים קפסולות חלופיות שמרביתן המיועדות לסדרת המכונות הנמכרת ביותר של חברת Nespresso. כדי לבדוק האם התחליפים אכן ראויים או שהקפסולות המקוריות והיקרות של נספרסו עדיין מצדיקות את הפער במחירים, חברנו ל"תוכנית הכלכלית" של ערוץ 12, ויחד הכנו מבחן טעימות עיוור של 5 קפסולות מהמותגים הבאים: נספרסו, שופרסל, קפה עלית, רמי לוי וקפה ג'ו.

איך בדקנו


הקפסולות: הקפסולות שרכשנו לצורך הבדיקות היו, פחות או יותר, מאותו סוג - קפסולות סטנדרטיות ופופולאריות שמתאימות לטעם של רוב הצרכנים, לא חזקות ולא חלשות מדי. כרפרנס בחרנו בקפסולה הסגולה (ארפג'יו) של נספרסו, והשתדלנו ששאר הקפסולות יהיו ברמת חוזק דומה. 


את האפסרסו הכנו במכונת U של נספרסו, עם מים מינרליים מבקבוק כדי לשמור על אחידות ועל טעם ניטרלי ככל האפשר.



הטועמים: במבחן הטעימות העיוור השתתפו 6 טועמים - שלושה מקצוענים מתחום הקפה ושלושה אנשים שאינם מקצועיים אך חובבי קפה. הבוחנים קיבלו בכל סבב כוסית אספרסו ממותג מסוים מבלי שידעו באיזה מותג מדובר, ודירגו כל קפסולה לפי מיטב השיפוט והטעם של כל אחד. 


מבחני הטעימה: כל משתתף קיבל טבלה שבה התבקש לדרג את הקפסולה שטעם זה עתה, בציון 0-5, בחמישה פרמטרים שמקובל לבחון באמצעותם את איכות הקפה: ארומה - הניחוח של הקפה באף טרם הלגימה; חמיצות - התחושה של מגע הקפה עם הלשון; גוף - סמיכות ונוכחות המשקה בחלל הפה ובעת הבליעה; גוון הטעם, ושארית הטעם (אפטר טייסט) - הטעם שנותר בפה לאחר בליעת הקפה.


בין כל סבב טעימות קיבלו הטועמים כוס סודה ופלח לימון כדי לרענן את החך ולנטרל את הטעמים הקודמים.



התוצאות

למקום החמישי והאחרון הגיעה הקפסולה של שופרסל. הטועמים המקצועיים נתנו לה ציון שנע בין 2 ל-7 נקודות בלבד מתוך 25 אפשריות, בעוד שהטועמים הבלתי מקצועיים נתנו לה ציון נמוך אף פחות. הקפסולה לא הצליחה לשכנע באף אחד ממבחני הטעם, כאשר הציונים הגבוהים ביותר שהצליחה להשיג אצל חלק מהטועמים היה 2 מתוך 5 במבחני הארומה וגוון הטעם. בסך הכל קיבלה הקפסולה של שופרסל ציון של 22 נקודות מתוך 125.


מחיר הקפסולות של שופרסל: 14.90 ש"ח לקופסה של 10 יחידות, או 1.49 ש"ח לקפסולה.



במקום הרביעי, עם ציון של 30 נקודות, נמצאת הקפסולה של קפה ג'ו. רק טועמת אחת נתנה לה ציון 5 במבחן הארומה, אך בשאר מבחני הטעימות היא קיבלה ציונים נמוכים מאוד משתי קבוצות הבודקים.


מחיר הקפסולות של קפה ג'ו: 18 ש"ח לקופסה של 10 יחידות, או 1.8 ש"ח לקפסולה.



למקום טוב באמצע במקום השלישי הגיעה הקפסולה של קפה עלית. הציונים שהיא קיבלה היו גבוהים משמעותית וניכר שהטועמים חיבבו מאוד את הקפסולה הזו; חלקם העניקו לה ציונים של 4 ו-5 נקודות במבחני הטעם, הארומה והגוף. הציון הכללי שקיבלה הקפסולה של עלית הוא 62 נקודות - בפער ניכר מהמתמודדת במקום הרביעי.


מחיר הקפסולות של קפה עלית: 17 ש"ח לקופסה של 10 יחידות, או 1.7 ש"ח לקפסולה.



במקום השני והמכובד הגיעה לא אחרת מהקפסולה של נספרסו. למרבה ההפתעה, דווקא מומחי הקפה המקצועיים דירגו אותה בציונים נמוכים מאוד שבין 2-5 נקודות מתוך 25 אפשריות, בעוד שחובבי הקפה שאינם מקצוענים דירגו אותה גבוה יותר עם ציונים של 15 עד 22 נקודות. בסך הכל קיבלה הקפסולה של נספרסו ציון משוקלל של 71 נקודות.


מחיר הקפסולות של נספרסו: 22.20 ש"ח לקופסה של 10 יחידות, או 2.22 ש"ח לקפסולה.



ובמקום הראשון ניצבת בגאון ובפער ניכר מהמתחרות האחרות הקפסולה של רמי לוי. כאן היה קונצנזוס: היא קיבלה בעקביות ציונים גבוהים גם מהמומחים וגם מההדיוטות, כאשר הדירוג הנמוך ביותר שקיבלה מאחד הבוחנים היה 11 נקודות, ושאר הבוחנים נתנו לה עד 22 נקודות. הקפסולה אמנם קיבלה יחסית מעט ציוני 5 במבחני הטעימה השונים, אבל ברוב המבחנים היא קיבלה בין 3 ל-4 נקודות מהטועמים, ונראה שזו בסך הכל קפסולה מאוזנת ונעימה לשתייה. הזכייה במקום הראשון הפתיעה גם לאור יחס העלות מול תועלת שהקפסולות הללו מעניקות, בהיותן הזולות ביותר בהשוואה - פחות מחצי מחיר ביחס לקפסולות המקוריות של נספרסו.


מחיר הקפסולות של רמי לוי: 10.9 ש"ח לקופסה של 10 יחידות, או 1.09 ש"ח לקפסולה.