דלג לתפריט עליון דלג לתוכן דלג לתפריט תחתון
אורח,
שלום
מדריכי הקנייה של זאפ - מושבי בטיחות לרכב
לוגו של זאפ
כבר קניתם לו עגלה, הכנתם לו חדר מצויד בכל אביזר אפשרי, ואוטוטו התינוק יוצא אל אויר העולם. רק פינה אחת נשארה פתוחה-איך להסיע את התינוק בביטחה ברכב?
בכדי לספק הגנה מרבית לילדכם, יש להקדיש תשומת לב רבה להתאמת כסא הבטיחות אותו אתם רוכשים לגילו ולמשקלו של הילד.
על מנת להקל עליכם ההורים הצעירים את תהליך הקניה, החלטנו לעשות קצת סדר בים המושגים והנתונים הטכניים, ולהתמקד בדברים החשובים עבורכם.

מאת גד גניר, צוות זאפ
דגשים בבחירת מושב בטיחות
סלקל, מושב בטיחות ובוסטר
תקנות משרד התחבורה קובעות כי ילדים עד גיל 9 חייבים לשבת במושב בטיחות ברכב. התקנה מפרטת גם את סוגי המושבים המותאמים לכל גיל:
סל-קל: עד גיל שנה יש להושיב את התינוק בתוך סל-קל המותאם לתינוקות במשקל של עד 9 ק"ג. סל קל מותקן ברכב כאשר הילד יושב נגד כיוון הנסיעה. ישנם סל קלים המורכבים משני חלקים: מבסיס המעוגן לכסא הרכב, וממושב בו יושב התינוק. הבסיס מיועד לנוחות, הוא לא הכרח. ניתן להוסיף בסיס חיצוני וישנם 2 סוגי בסיסים: בסיס רגיל או בסיס איזופיקס האפשרי לשימוש רק ברכבים המותאמים לכך ומספק אבטחה נוספת לסלקל.
מושב בטיחות: מגיל 0 ועד 4 ניתן להושיב ילדים במושב נטיחות המתאים לילדים מגילאי 0 ועד 36 ק"ג. ניתן אף לרכוש מושב בטיחות ההופך לבוסטר ומשמש עד משקל של 45 ק"ג. כיום יש מושבי בטיחות רבים העשויים בטכנולוגיית קצף דחוס הסופגת את המכה בשעת תאונה ומפחיתה את הסיכון בזמן התאונה. מושבים רבים מגיעים עם חיבור איזופיקס או רצועות LATCH לאיזופיקס. ישנם מושבים אשר בהם המושב מסתובב הצידה ומאפשר הכנסה קלה יותר של התינוק לכסא ומקל על חגירתו ברכב.
בוסטר: בין גיל 3-8 יש להושיב את הילד בבוסטר, המתאים לילדים במשקל שבין 18-36 ק"ג. הבוסטר יכול להיות כסא בטיחות משולב בוסטר ואז הוא מותאם מגיל 0 ועד 45 ק"ג. קיימים שני סוגי בוסטרים: האחד הוא למעשה מושב הגבהה עם גב, שמותאם לשאת ילד בגובה ומשקל גדולים יותר. סוג הבוסטר השני הוא למעשה מושב ללא גב, המאפשר לילד עד גובה 1.45 מטר לשבת כשהוא חגור בחגורת הבטיחות של הרכב עצמו. בכל מקרה, לפני הרכישה כדאי מאוד להסתכל על התווית המצורפת למושב ולוודא מהו המשקל, והגיל המתאימים למושב זה.
תוי תקן קיימים לכסאות בטיחות
תוי התקן אמורים לתת לנו מושג לגבי איכות החומרים מהם עשויים מושבי הבטיחות ועמידותם לאורך זמן. מכון התקנים הישראלי קובע כי התקן האירופאי ECER44\03\04, והתקן האמריקאי FMVSS213 הינם מספקים, ומבטיחים הגנה סבירה לילד. עם זאת, למי שמעוניין בתו תקן מחמיר יותר שניתן רק לכסאות שנבדקו בבדיקות מקיפות יותר, כדאי להצמד לכסאות להם תו תקן אוסטרלי או גרמני.
יד שניה, תיקונים, אורך חיים
כסאות בטיחות מספקים הגנה מירבית במשך 5-6 שנים בדר"כ. לאחר תקופת זמן זו הם מתבלים, ויעילותם בעת תאונה פוחתת. זאת הסיבה שבגללה כדאי לקנות כסא חדש ולא להשתמש בכסאות בטיחות מיד שניה. כמו כן, במידה ואחד מחלקי הכסא בו השתמשתם נקרע או נשבר, אין לנסות לתקן אותו. כסא בטיחות מספק הגנה לילד רק במידה וכל חלקיו מקוריים ותקינים, ולכן אם נקרעה רצועה, או שנשבר אחד הסוגרים, עדיף לרכוש כסא חדש מאשר לתקן את הכסא ולהסתכן בהגנה פחות יעילה על ילדכם. כמו כן, מומלץ שלא להתפתות ולקנות כסא זול מדגם ישן, מאחר וכסא כזה נמצא מן הסתם על המדף תקופה ארוכה יותר, וישמש אתכם תקופה קצרה יותר בטרם יגיע תאריך התפוגה שלו.
מה עדיף, להושיב את הילד מקדימה או מאחורה?
התשובה לשאלה זו תהיה זהה אצל כל מומחה בטיחות: המושב האחורי תמיד יהיה בטוח יותר עבור הילד מהמושב הקדמי. הנחיה זו תקפה לתינוקות החל מגיל לידה, ועד לגיל 14. אמנם אצל כל הורה קיים הצורך לראות בכל רגע נתון את פניו של הילד, אולם בטיחותו צריכה לעמוד בראש מעייניכם.
צורתו החיצונית של הכסא
ריפוד: מומלץ לחפש כסא בעל כיסוי הניתן להסרה ולכביסה. כסא נקי הוא כסא שלילד שלכם נעים יותר לשבת עליו.
וודאו שמידות הכסא מתאימות לרכב: חבל להשקיע זמן ומאמץ ברכישת כסא בטיחותי ונוח, ואז לגלות שלא ניתן להכניסו לרכבכם. טרם הרכישה, יש למדוד את פתח הדלת ברכב, ואת המקום בו אתם מתכננים להרכיב את הכסא כדי לוודא שהוא אכן ייכנס לשם בלי בעיה.
חגורות: לשים לב כי ניתן לפתוח ולסגור באופן מהיר את החגורות. כמו כן, יותר נוח לקשור את הילד בכסא שהתאמת החגורות שלו נעשית מקדימה. שימו לב, בסלקלים ובמושבי בטיחות ישנן חגורות עם 5 נקודות קשירה למושב. בבוסטר ניתן להסתפק גם ב-3 נקודות קשירה, ומעל קושרים עם חגורת הרכב. במידה וקניתם בוסטר ללא רצועות, אין בו חגורות וקושרים את הילד למקומו באמצעות חגורת הבטיחות של הרכב.
האם כדאי לבטל את כרית האויר לנוסע?
כרית האויר בצד הנוסע מיועדת לנוסע בוגר. כרית אויר שתופעל על ילד או תינוק בשעת תאונה עלולה לגרום למותו. עם זאת, מאחר וכבר ציינו כי מקום הישיבה האידיאלי לילד הוא במושב האחורי, אין טעם לנתק את כרית האויר בצד הנוסע, מה גם שפעולה זו תפגע בבטיחות הנסיעה של נוסע מבוגר שישב בצד הנוסע.
קניתם כבר כסא בטיחות, איך תוודאו שהוא באמת מגן על הילד?
כל כסא בטיחות שתבחרו יהיה יעיל רק בתנאי שהילד קשור אליו כראוי.במידה ומדובר בסלקל יש להקפיד כי הוא מותקן בזוית של 45 מעלות, ושהרצועות איתן חגרתם אותו למקומו יוצאות מתחת לבית השחי של התינוק. במידה ומדובר במושב בטיחות, שימו לב שאותן רצועות עליהן דיברנו קודם יוצאות הפעם מעל כתפיו, ושגב המושב גבוה מקו האוזניים של הילד. אם קניתם בוסטר, שימו לב שחגורת האגן יושבת על אגן הירכיים ולא על בטנו של הילד, ושרצועת הכתף תשב מעל כתפו. בכל מקרה, יש לוודא שכל כסא שרכשנו אינו מותקן מול כרית אויר פעילה, ושלא ניתן להזיזו יותר מ-2.5 ס"מ לכל צד.
השורה התחתונה
כהורים, אינכם זקוקים שמישהו יגיד לכם עד כמה חשוב להקפיד על בטיחותו של ילדכם בנסיעה. עם זאת, ישנם נושאים שרוב ההורים לא מכירים או לא מבינים את חשיבותם כגון נושא ביטול כרית האויר, התקנה נכונה של הכסא, האם להושיב את הילד מקדימה או מאחור, איזה מושב בטיחות מתאים לכל גיל, ונושאים רבים אחרים שתורמים רבות להגנה עליו. מעבר לכך, יש לתת משקל רב לנושא הנוחות בעת בחירת כסא. ילד שנוח לו לשבת בכסא, ישב עליו לאורך זמן ולא יאבד במהירות את סבלנותו בנסיעה.


תודה למ.ש. שיווק על ייעוץ בעת הכנת המדריך.
המידע המופיע ב zap מסופק על ידי החנויות עצמן ובאחריותן בלבד. במידה ונתקלת בבעיה כלשהי בנתונים המוצגים באתר, אנא שלח אלינו הודעה ואנו נטפל בעניין.
ykm לאתר