דלג לתפריט עליון דלג לתוכן דלג לתפריט תחתון
אורח,
שלום
מדריכי הקנייה של זאפ - רמקולים למחשב
לוגו של זאפ
לפני שנים, כל הצלילים של המחשב האישי היו יוצאים דרך הרמקול הפנימי ומשחקי מחשב היו מצייצים בסדרת צפצופים צורמים שדימו מוזיקה או דיבור בצורה לא מוצלחת. כיום, יחד עם פיתוח כרטיסי קול משוכללים, התקדמו הרמקולים עבור המחשב מרחק שנות אור מאותם צפצופים מציקים. כיום המחשב האישי משמש כמרכז בידורי, ומשתמשים בו עבור האזנה למוזיקה, צפייה בסרטים עם איכות שמע היקפי, משחקי מחשב עם פסקול וצלילים איכותיים. מכאן שהרמקולים משחקים תפקיד חשוב במערכת הזו. בבואנו לבחור מערכת רמקולים נגלה מבחר עצום של יצרנים, דגמים ולא פחות מזה שלל נתונים מבלבלים ומאיימים. מדריך זה יעשה לכם קצת סדר ויכוון אתכם לנקודות אליהן כדאי לשים לב בקניית רמקולים למחשב.

מאת שי פלג, צוות זאפ
דגשים בבחירת רמקולים למחשב
סוגי רמקולים והרכבי מערכות
הפריצה הגדולה של הרמקולים למחשב החלה זמן קצר לאחר שהמחשב למד לדבר. הופיעו משחקים רבים עם דיבור אנושי מוקלט, מוזיקה של תזמורות או להקה שולבו בפסקול. המשחקים החלו להשפיע לא רק על חוש הראיה כפי שהיה נהוג על אותה התקופה, כי אם גם על חוש השמיעה. פיצוצים ויריות נשמעו לפתע כמו שפיצוצים ויריות אמורים להישמע, ומפלצות הפכו מצמררות מתמיד. יצרני המשחקים הסתפקו באותה התקופה בצליל סטריאופוני, שפירושו צליל הבוקע משני רמקולים בלבד על ידי שני ערוצי שמע. הרמקולים המקובלים עבור המחשבים האישיים היו לרוב רמקולים פשוטים בעלות ייצור נמוכה מאוד, עשויים פלסטיק. החסרונות ברמקולים מפלסטיק הינם רבים: עצמתם נמוכה, הצליל מאוד מעוות, יש תהודה מרכיבי הפלסטיק, או לחלופין השמע מאוד צורם בצלילים הגבוהים. צלילים נמוכים, באס, היו נעלמים לחלוטין מהרמקולים הללו, למרות שבצליל המקורי היו צלילי באס.
רמקולים מודרניים – סטריאופוניים: דרישת הלקוחות לאיכות שמע גבוהה יותר, הביאה להכנסתם לשוק של רמקולים מבוססי MDF, שבבי עץ דחוסים. רמקולים מבוססי עץ מקובלים מאוד בתחום מערכות השמע הביתיות, המוצבות בסלון הבית ומפיקים בתיבת התהודה שלהם צליל חם יותר, פחות צורם מהצליל המתכתי שמופק מהרמקולים תוצרת הפלסטיק. פיתוח נוסף שאומץ מתחום מערכות השמע הביתיות הינו הוספת פיצול השמע הבוקע מכל רמקול לשני חלקים הקבועים ברמקול: חלק האחראי על הצלילים הגבוהים, הנקרא בשפה המקצועית tweeter, וחלק האחראי על הצלילים בטווח הבינוני והנמוך, יחידת הרמקול המרכזית. נקודת המעבר בין הצלילים הגבוהים והנמוכים נקראת crossover. אם נתבונן ברמקול בעל הפרדה שכזו, נוכל לראות שני חלקים עגולים. הקטן הינו ה-tweeter השולט על הצלילים הגבוהים והגדול הוא ה-Sub האחראי לטווח הבינוני והנמוך. שניהם יחד יכולים להפיק טווח צלילים רחב, אשר מספק צליל מלא בכל התדרים.
רמקולים סטריאופוניים כוללי באס: אומנם, הצליל הבוקע מן המחשב דרך זוג רמקולים סטריאופוניים מכסה טווח תדרים רחב, אולם אין לו את העצמה הקיימת במערכות בעלות רמקול Sub Woofer. רמקולים סטריאופוניים נלווים אשר יכסו את טווח הצלילים הבינוניים והגבוהים לא ניתן להאזין למוזיקה כלל, אם משתמשים אך ורק ברמקול זה. תפקידו של ה-Sub Woofer הוא להעשיר את הצליל בעצמה רועמת של פיצוצים, נהמות ותופי באס. יצרנים החלו לשלב ברמקולים סטריאופוניים גם את הרכיב הזה, וכינו את החבילה כמערכת 2.1. המספר 2 מייצג כי במערכת זו קיימים שני רמקולים סטריאופוניים, וה- (1.), מצביע על רמקול הסאב. בפועל, נראה במערכות מסוג זה שלושה רמקולים, שניים קטנים או בגודל בינוני, ואחד גדול, המשמש בתיבת התהודה הגדולה שלו להפקת צליל נמוך. חיבור סטריאופוני נתמך על ידי כל כרטיסי הקול המודרניים הקיימים בחמשת השנים האחרונות, ואף מגיע לרוב כברירת מחדל על לוחות אם משולבי כרטיס קול על הלוח.
רמקולים לווייניים: בת בבד עם פיתוח תעשיית המשחקים עבור המחשבים האישיים, הולכים ותופסים תאוצה מחשבים סלוניים, המכונים גם מחשבים בידוריים או מחשבי מדיה סנטר או אם תרצו, HTPC. מחשבי המדיה סנטר הם מחשבים הממוקמים בסלון, ומאפשרים להציג סרטים ותכניות טלוויזיה על צג המחובר למחשב, כאשר לרוב מדובר בצגי טלוויזיה רגילים או מסכים שטוחים גדולים. בנוסף מחשבים אלה שמים דגש ביכולות כרטיס הקול הקיים בהם לתמוך במספר רב יותר של ערוצי שמע. על ידי הפקת צליל שונה מכל רמקול בנפרד, וממספר גדול יותר של רמקולים המחוברים אליהם, נקבל צליל היקפי. בצליל היקפי (באנגלית – surround) מתקבלת אצל המאזין התחושה כי הוא נמצא ממש במרכז ההתרחשות, והמכוניות המוצגות בסרט חולפות לצידו, האנשים בסרט מדברים ממיקומים שונים בחדר, והאירועים מתרחשים מולו. לצורך הפקת צליל היקפי, דרושים יותר רמקולים מהמערכת הסטריאופונית הרגילה. ניתן למצוא שילובים שונים של מערכות רמקולים לצליל היקפי, כאשר המינימום הנדרש להפקת צליל היקפי הינו ארבעה רמקולים. הרמקולים הללו נקראים רמקולים לוויינים, כי הם מקיפים את המאזין מסביבו בצליל ויוצרים במת צליל רחבה. גם כאן, מקובל לשלב את רמקול ה-Sub Woofer אשר יעניק את הוויברציה הדרושה על מנת להגיע לצליל חזק ועצמתי עם תחושת וויברציה מהדהדת. ניתן למצוא מערכות המורכבות מ 4.1, 5.1, 6.1 ואף 7.1 רמקולים, המספר משמאל לנקודה מציין את מספר הרמקולים הלווייניים, והמספר מימין לנקודה מציין כאמור את הסאב וופר. במערכות הכוללות חמישה רמקולים ויותר, מנוצל לרוב אחד הרמקולים למטרת רמקול מרכזי (center). בל נטעה לחשוב כי רמקולים לווייניים נועדו רק למערכות מחשבים סלוניים ולצפיית סרטים. כמעט כל המשחקים מהשנים האחרונות תומכים בצליל היקפי מלא, אשר מעניק תחושת משחקיות שונה לחלוטין ממה שהכרתם עד עתה.
עיצוב ותמיכה בשיטות דחיסת צליל
עיצוב הרמקולים נובע ישירות מתפקידם ומייעודם. רמקול המיועד להיות רמקול לווייני, יהיה לרוב קטן, ולעתים יכיל בתוכו את רכיב ה-tweeter על מנת לתת צלילים בטווח תדרים רחב יותר. הוא נועד לתלייה על גבי הקיר, או הנחה ישירות על השולחן והשידות מסביב למחשב. חשוב לכוון את הרמקולים הלווייניים יחדיו באופן נכון כלפי המאזין שבמרכז, על מנת שייתנו את בימת הצליל הרצויה. רמקול לווייני איכותי, יהיה עשוי עץ (MDF, סיבית דחוסה). רמקול מסוג Sub Woofer הינו גדול, כמעט תמיד עשוי עץ, ומיועד להיות מונח על הרצפה, בשידה או ארון. מומלץ להתחשב במבנה החדר כאשר בוחרים למקם בו את מערכת הרמקולים שבחרנו ולתכנן בצורה אסתטית את העברת הכבלים מהרמקולים למחשב.
ישנם רמקולים המיועדים לנשיאה יחד עם נגן ה-MP3. הם מופעלים בחשמל ממספר סוללות, והדגש בהם הוא על משקל נמוך, ויכולת נשיאה נוחה ממקום למקום.
ממשק שליטה
חלק מהרמקולים מגיעים עם ממשק שליטה ישירות על גבי אחד הרמקולים, או על גבי ה-Sub Woofer. ברמקולים סטריאופוניים או 2.1 (סטריאופוניים כוללי סאב) לרוב נמצא כפתור השולט על עוצמת הקול, ויכולות כיבוי והדלקה.
שיטה אחרת מקובלת, היא כבל ארוך המיועד להנחה על השולחן לצד המקלדת, אשר בקצהו קיימת יחידת הבקרה הקטנה של העצמה ומצב הפעלה או כיבוי. שיטה משוכללת יותר, ועל כן יקרה יותר, תכיל בקר דיגיטאלי נפרד, המתפקד כמו רסיבר. הוא מונח על השולחן לצד המחשב. בקר זה יפענח את הצלילים מהמחשב, ויתרגם אותם לצליל היקפי או סטריאופוני, וזאת בהתאם להוראה שניתן לו. לבקר קיים צג דיגיטאלי קטן המקרין את העצמה המשודרת ועוד שלל נתונים כגון האם הצליל המשודר הוא בשיטה היקפית מסוג THX או DTS. ניתן להפיק צליל סטריאופוני היוצא מכל הרמקולים יחדיו, או להורות לבקר להפיקו רק מחלקם. ניתן לשלוט על עוצמת ה-Sub באופן עצמאי מכלל הרמקולים, כמו גם שליטה נפרדת עבור רמקול הסנטר ויתרת הרמקולים הלווייניים. לבקר יצורף לרוב שלט רחוק, על מנת לחסוך מהמשתמש את הצורך לגשת אליו כדי לתפעלו. הצליל מנותח באופן דיגיטאלי ביחידת הבקרה, ולאחר שפוענח למרכיביו, מנותב לרמקולים השונים.
חיבורים
אופן החיבור של הרמקולים אל המחשב משפיע באופן משמעותי על איכות השמע המתקבלת מהרמקולים. ככל שמערכת הרמקולים יוקרתית ומורכבת יותר, סביר להניח שנמצא בה חיבור מתקדם יותר.
חיבורים דיגיטאליים: לדגמים המשוכללים, בעלי יחידת הבקרה הדיגיטאלית תהיה תמיכה בכניסת מקור צליל דיגיטאלי, כגון כבל קואקסיאלי (coaxial) או כניסה אופטית. חיבורים אלה מאפשרים שידור דיגיטאלי בשיטות דחיסה כגון DTS או THX, המקובלות במערכות שמע היקפי בסלון. אולם יש לזכור, קיום כניסה שכזו לא מבטיחה תמיכה בשיטות אלה. על מנת להפיק צליל DTS או THX, יחידת הבקרה חייבת לתמוך בפענוח השיטה, וכרטיס הקול הקיים במחשב המשדר צריך לאפשר קידוד הצליל ביציאתו אל יחידת הבקרה.
חיבורים אנלוגיים: חיבורים אנלוגיים לכרטיסי שמע, הם בעצם מספר כניסות הדומות לכניסת שמע האזניות (חיבור mini jack). הרמקולים מחוברים ישירות למחשב ולא אל יחידת בקרה מרכזית, והצליל המקודד בסרט או במשחק, מפוענח על גבי המחשב בכרטיס השמע, ויוצא ישירות אל הרמקולים. חיבור זה מקובל ברמקולים סטריאופוניים (2 רמקולים) וגם בהרכבי 2.1.
נתונים טכניים
בבואנו לבחון נתונים טכניים של רמקולים, אנו עשויים להיתקל בשלל מונחים טכניים אשר עלולים להיות מבהילים במקצת, ומבלבלים. חלק מהצרכנים בוחרים את הרמקולים רק על פי העצמה אותה הם מפיקים. שיטה זו לוקה בחסר, ועל ידי הסבר פשוט ניתן להבין את שלל המינוחים המבלבלים ולבחור בצורה מושכלת:
בימת צליל: בימת הצליל זהו מונח המתייחס ליכולת הרמקול להפיק צליל עמוק ועשיר בטווח התדרים, כפי שטבוע בהקלטה המקורית. עם בימת צליל טובה, ניתן להבחין בכלים שונים המשתתפים בהקלטה, כגון חצוצרה או תופים, באופן שידמה צליל תלת מימדי. ניתן יהיה להצביע במרחב היכן עמד נגן החצוצרה, והיכן מוקמו התופים. בימת צליל חשובה גם בהקרנת סרטים ומשחקים, ומאפשרת למקם גורמים שונים במרחב.
Watts RMS: עוצמת השמע היוצאת מהרמקולים נמדדת ביחידות וואט. אולם העצמה המקסימלית שהרמקול יכול להפיק לרוב אינה העצמה בה ניתן להאזין למוזיקה. בעוצמות הגבוהות, הצליל המופק מהרמקולים נוטה להתעוות, או להישמע "שרוף". לכן היצרנים מכמתים את העצמה של הוואט בנתון RMS – root mean square. זוהי העצמה הממוצעת שהרמקול יוכל להפיק. עצמת הרמקולים חשובה כאשר הרמקולים יהיו מרוחקים ממיקום המאזין. עבור כל רמקול יסופק מידע על העצמה שלו, וכמו כן לרוב תתואר גם העצמה הכוללת של כל המערכת יחדיו. רמקולים חזקים יפיקו מעל 10 RMS Watts לכל רמקול, ומעל 25 RMS Watts עבור יחידת הסאב.
Impedance: יחידה זו מתארת את התנגדות של הכבל לזרם החשמלי העובר בו, ונמדדת באום. ככל שההתנגדות גדולה יותר, נדרש יותר כוח חשמלי להעביר זרם בכבל. ברמקולים למחשב מקובל התנגדות של 8 אום.
Hz – KHz: טווח תדרים פירושו צלילים בתדרים שונים. צליל יכול להיות גבוה (צפצפני) או נמוך (באס). האוזן האנושית תבחין בצלילים בין הטווחים 20Hz (הרץ) – עד ל- 20KHz (קילוהרץ). כל צליל נמדד גם בעצמתו, והאוזן האנושית מוגבלת בתוך הטווח הזה, בעוצמות שונות של הצלילים. רמקולים שונים ישדרו בטווחי צלילים שונים, הנתון המסופק מצביע על הטווח המינימלי והמקסימלי. דיבור אנושי מצריך טווח תדרים קטן יחסית של עד 4KHz, אולם מוזיקה באיכות גבוהה דורשת טווח תדרים רחב ככל הניתן.
dB: דציבל משמש לכמת עוצמות שמע. עצמת הצליל בה האוזן האנושית אינה מסוגלת יותר לשמוע מוגדרת 0 דציבל.
Signal to noise ratio: לעתים יופיע כ-SNR, נתון זה הנמדד בדציבל, מראה עד כמה הצליל המופק מהרמקול נקי מרעשים. הוא מציג את היחס בין הצליל המופק לרעשי הרקע הנלווים. ככל שיחס זה גבוה יותר, רעשי הרקע פחות בולטים. במערכות איכותיות היחס יעמוד על 100dB ואף יותר. בזולות יותר הוא יגיע עד 85dB.
סיכום
אין כל ספק, כי שוק הרמקולים המיועדים למחשב האישי, או זה המיועד להצבה בסלון, עבר מהפכה גדולה בשנתיים שלוש האחרונות. יותר ויותר צרכנים דורשים צליל איכותי, עשיר, ומלא, מהמחשב האישי שלהם. המחשבים החדשים מספקים תמיכה דרך כרטיסי הקול ביכולות הפקת הצליל בשיטות דחיסה מתקדמות, המאפשרות פירוק הצליל למספר רב של ערוצים וניתוב כל ערוץ לרמקול שונה. ויחד עם זאת, יותר ויותר גורמים בתעשיית הבידור, בין אם זה סרטי DVD, או תכניות טלוויזיה, או משחקי מחשב המנצלים עד תום את יכולות הפקת צליל תלת מימדי, הם כולם מספקים את התכנים אשר קובעים את הסטנדרטים לתעשייני הרמקולים. באם תרצו לבנות חדר מחשב שייתן גם סיפוק וחוויה לחוש השמע, כדאי לבחון היטב את האפשרויות הטמונות בשוק זה, ולא להסתפק בזוג רמקולי הפלסטיק המסופקים עם המחשבים כיום כעסקת חבילה.
המידע המופיע ב zap מסופק על ידי החנויות עצמן ובאחריותן בלבד. במידה ונתקלת בבעיה כלשהי בנתונים המוצגים באתר, אנא שלח אלינו הודעה ואנו נטפל בעניין.
ykm לאתר