סוג בקר השליטה

נתחיל מעובדה מתסכלת, אין שום בקר שליטה שיתאים עבור כל סוגי המשחקים. ניתן אמנם תיאורטית לשלוט במרוצי מכוניות באמצעות ג'ויסטיק, אולם התחושה תהיה מאוד לא אמיתית. מנגד, גם הניסיון להטיס F16 בסימולטור באמצעות הגה מרוצים עשוי לפגום בהנאה שלכם מהמשחק. לפיכך, לפני שקונים בקר שליטה, כדאי לאפיין קודם את סוג המשחקים שבהם אתם הכי אוהבים לשחק. במידה ואתם אוהבים גם סימולטורים של מטוסים, וגם משחקי מרוצים באותה מידה, הפתרון היחיד עבורכם הוא לרכוש גם ג'ויסטיק וגם הגה. לאחר שהגעתם למסקנה, הגיע הזמן להתאים עבורכם את סוג בקר השליטה המתאים ביותר.

ג'ויסטיק: בקר השליטה הוותיק והקלאסי ביותר. קיים בשוק עוד מימי האטארי. ג'ויסטיק, למעטים שעדיין לא זכו להכיר, הוא מעין מוט אשר ניתן להזיזו בתוך בסיס אליו הוא מוצמד. ג'ויסטיקים מתאימים בעיקר לסימולטורים למיניהם, משחקי חלליות, וכל משחק הדורש שליטה על ציר תלת ממדי.



אביזרים לסימולטור טיסה: תחת הגדרה זו נכללים כל האביזרים שאמורים להפוך את שולחן המחשב שלכם לתא טייס של ממש. ניתן למנות בהם מצערת, הגאים, ודוושות המיועדים לשליטה בסימולטורים של מטוסי נוסעים. מאחר ובמטוס אמיתי אין מקלדת, השאיפה היא לבצע את השליטה על הסימולטור ע"י הסטיק והמצערת בלבד. בז'רגון המקצועי, שליטה שכזאת נקראת "HOTAS" ראשי תיבות שפירושם Hands On Throttle And Stick, או אם תרצו בעברית "ידיים על המצערת והסטיק".

הגה: גיימרים המכורים למשחקי מרוצים, לא יוותרו על הגה. הגה מאפשר שליטה על מכוניות במשחקי מחשב, באותה צורה בה הייתם שולטים על מכונית אמתית. הגאים מגיעים לרוב בתור סט יחד עם דוושות גז ובלם. ההגאים היותר יקרים מגיעים גם עם ידית הילוכים ודוושת מצמד. בקניית הגה מומלץ לשים לב לזווית סיבוב ההגה. הגה אמיתי במכונית מסתובב כ-900 מעלות. רוב הגאי המשחק עושים סיבוב של 180 או 360 מעלות. ההגאים המדמים סיבוב מלא של 900 מעלות אמנם יקרים יותר, אך הם הרבה יותר מציאותיים.

גיים פאד: לוח שליטה הכולל לפחות כפתור אחד בעל ארבע כיוונים, ומספר כפתורים רב תכליתיים (ירי, הנחתת מכה, בעיטה בכדור, , זריקה לסל, נעילה על מטרה, בלימת הרכב וכל פעולה אחרת שהמשחק הספציפי דורש). מתאימים בעיקר למשחקי מכות, ולמשחקי ספורט. הגיים פאד נכנס בתחילה בתור אביזר נלווה של קונסולות משחקי טלוויזיה, אולם בהמשך הוא נכנס לשימוש גם במשחקי מחשב.

כפפה: הכפפה מתלבשת על כף היד, ובאמצעות תוכנה המתאימה אותה למחשב, ניתן לצפות בדגם תלת ממדי של ידכם על מסך המחשב, ולשלוט באמצעותה בתוכנות ובמשחקים מסוימים.

שטיחי משחק: בשנים האחרונות נכנסו לשוק יותר ויותר משחקים המבוססים על ריקוד על גבי שטיח עם חיישנים המזהים תנועה על פניו. מומלץ מאוד לוודא שהשטיח מגיע יחד עם התוכנה או המשחק אותו הם אמורים להפעיל.



נוחות השימוש

עיצוב בקר השליטה משפיע ישירות על נוחות השימוש בו, ועל תחושת הריאליזם שהוא מעביר במהלך משחק. בין אם אתם מתכוונים לשחק שעות על גבי שעות, ובין אם אתם מתכננים להשתמש בבקרים אלו לעיתים רחוקות, לא כדאי להתפשר בעניין זה.

חומרים: רוב אמצעי השליטה בנויים מפלסטיק, כאשר בחלקם יש שילוב של פלסטיק וחלקי גומי לאחיזה נוחה. בד"כ, ג'ויסטיק או הגה שמשולבים בו חלקי גומי הוא נוח יותר למשחק ממושך, ומרגיש יותר יוקרתי ויותר ריאליסטי. ישנם הגאים מעטים המגיעים אפילו בשילוב מתכת עם ציפוי עור ומעוצבים בדיוק כמו הגה של מכונית מרוץ. לחובבי הסימולטורים ה"כבדים" קיימת האפשרות לרכוש ג'ויסטיקים המהווים העתק מושלם של סטיקים ממטוסים אמתיים, הכוללים את כל הכפתורים והמתגים הקיימים במקור. בכל מקרה, יחד עם תחושת הריאליזם מגיע גם תג מחיר גבוה יותר, כך שמומלץ לעשות את האיזון בין המחיר אותו אתם מעוניינים לשלם, לבין רמת הריאליזם אליה אתם שואפים.

איטרים: לאיטרים שבינינו מומלץ לשים לב האם בקר השליטה מיועד לשימוש ביד ימין או שמאל. רוב היצרנים אינם מתכננים את בקרי השליטה לאיטרים בשל ביקוש נמוך יותר למוצרים אלו, אולם קיימים יצרנים המעצבים את מוצריהם באופן שמתאים לשתי הידיים, או שניתן לשנות בקלות את עיצובם באופן כזה שיתאים גם למשתמשים ביד שמאל.

מספר כפתורים: כאן הנוסחה מאוד פשוטה. ככל שמצויים יותר כפתורים על בקר המשחק עצמו, נוח יותר להשתמש בו והצורך להיות צמודים למקלדת קטן. הגישה אל הכפתורים על בקר המשחק היא תמיד מהירה וטבעית יותר מחיפוש הכפתור הספציפי באמצע משחק בין מקשי המקלדת.

חוטיים ואלחוטיים: במידה ובכוונתכם להשתמש בבקר השליטה מול שולחן המחשב, אין טעם לרכוש בקר אלחוטי, אשר ברוב המקרים יהיה יקר יותר לרכישה, ויחייב רכישת סוללות חדשות מדי כמה חודשים. בקר אלחוטי נוח במיוחד בקונסולות משחקים בהן יושבים במרחק רב יותר מהטלוויזיה, ולא נוח לפרוס בינו לבין הקונסולה חוטים. בקרים אלחוטיים הולכים והופכים לפופולריים גם בקרב בעלי מחשבי HTPC (מחשבי מולטימדיה) שוודאי יעדיפו את תחושת היוקרה הקיימת בבקר שליטה אלחוטי, על פני חוטים ארוכים הפרוסים בסלון.

אוורור: המילה האחרונה בארגונומיה של ג'ויסטיקים היא מאוורר פנימי המזרים אויר ישירות אל כפות הידיים של המשתמש ומונע הזעה בשימוש ממושך. נכון להיום, הטכנולוגיה הנ"ל עוד בחיתוליה, והדעות בנוגע ליעילותה עדיין חלוקות, אך היא בהחלט מצביעה על כיוון חדש ומעניין אליו מתפתחים בקרי המשחק.



התאמה למחשב/קונסולת משחקים

ישנם בקרי משחק המותאמים לשימוש עם מחשב, ישנם בקרי משחק המותאמים לשימוש עם קונסולות משחקי טלוויזיה, וישנם בקרי שליטה המתאימים לשניהם. על מנת לוודא שלא תמצאו עצמכם עם בקר שליטה שאינו מתאים למחשב או לקונסולה שברשותכם, עליכם לברר תחילה עבור מה מותאם הבקר. מעבר לכך, רצוי לבדוק מהן דרישות המערכת של אותו בקר, ולוודא שאינכם רוכשים בקר מתקדם מדי או לחילופין מיושן מדי עבור המכשיר שברשותכם.

פידבק

חלק מבקרי השליטה כיום מצוידים במנגנונים להעברת פידבק אל השחקן. פירוש הדבר הוא שמעבר לתמונה על צג המשחק, ומעבר לשמע ברמקולים, השחקן יכול ממש להרגיש את מה שקורה במשחק בזכות מנגנונים המעבירים אליו רטט או זעזועים של ממש. התחושה המתקבלת במשחק באמצעות בקר מסוג זה שונה לחלוטין מזו המתקבלת בבקר משחק רגיל, ושווה את תוספת המחיר ברוב המקרים. בהקשר זה יש להבדיל בין שתי צורות פידבק:

Vibration Feedback: פידבק המוכר לנו יותר מבקרי שליטה של קונסולות משחקי טלוויזיה. טכנולוגיה זו מעבירה אל השחקן פידבק של רטט בלבד, רטט קבוע בעוצמתו, המזכיר את הרטט בטלפונים סלולריים. מדובר בתוספת נחמדה למשחקים, אולם לא מאוד ריאליסטית.

Force Feedback: פידבק מתקדם יותר, אשר במקום רטט, מעביר אל השחקן זעזועים שנועדו לדמות זעזועים מציאותיים, מכות של ממש. בקר שליטה המצויד ב-Force Feedback ייתן לשחקן תחושה מאוד מציאותית, ויפתיע אותו בכל פעם מחדש. במשחקי מרוצים, הגה שכזה יכול למשוך לפתע לכיוון המנוגד בפניה חדה. בעת משחק בסימולטור תוכלו להרגיש בג'ויסטיק כל פגיעה במטוס, ואפילו לחוש את המהמורות על מסלול ההמראה.