אורח,
שלום
מדריכי הקנייה של זאפ - מצלמות וידאו
מצלמות וידאו הן פריט חובה בכל בית, כמעט כמו מצלמה רגילה. מצלמת וידאו תאפשר לכם להראות לחבר'ה בבית כמה נהניתם בטיול בתאילנד, להנציח את הרגע בו הבן מקבל דרגות ולראות כל פעם מחדש את צעדיה הראשונים של בתכם הקטנה. עם מצלמת וידאו אתם יכולים לתעד כל אירוע וחוויה, ליצור לכם קובץ גיבוי לחיים שהוא חי, נושם וצבעוני. אבל איך בוחרים מצלמת וידאו? האם עדיפה לכם מצלמת מיני DV או מצלמה קומפקטית? שוק המצלמות הוא גדול ועשיר ומלא דגמים ומונחים טכניים שכדאי להכיר כדי לקנות נכון. אחרי הכל, מצלמת וידאו לא קונים כל שנה מחדש.

מאת ניצן סדן, צוות זאפ
מצלמות וידאו
סוגי מצלמות וידאו
ישנם שלושה סוגים עיקריים של מצלמות:
מצלמת וידאו קומפקטית: מצלמה דיגיטלית קטנה וקלה, בגודל שמזכיר מצלמת סטילס. במקרים רבים תהיה בעיצוב של ידית אחיזה עם מסך קטן הנפתח מצידה. למצלמות אלו יש עדשות קטנות יותר, פחות אפשרויות צילום ואיכות מוגבלת לעומת אחיותיהן הגדולות. הסרט נשמר בצורת קובץ וידאו על כרטיס זיכרון מהיר. יתרונן הבולט הוא בגודל ונוחות- ניתן לשאת אותן בקלות בכל תיק לכל מקום. הן גם זולות יותר. חסרונות בולטים של מצלמות וידאו קומפקטיות הם מיעוט אפשרויות ומצבי צילום, ואיכות צילום נמוכה יחסית.
מצלמת וידאו סטנדרטית: מצלמה דיגיטלית בינונית, שהיא גדולה וכבדה יותר מהקומפקטית. בעלות מסכי צפייה גדולים יותר,עדשות איכותיות ומגוון אפשרויות ומצבי צילום (תלוי בדגם). אכסון הסרט יהיה על קלטת דיגיטלית, DVD או כונן קשיח פנימי. רוב המצלמות הנמכרות בישראל הן כאלה. יתרון מרכזי של מצלמות אלו הוא באיכות הצילום והאפשרויות, אולם הן יקרות יותר וניידות פחות.
מצלמת וידאו מקצועית: אלו מצלמות וידאו גדולות, כבדות ויקרות במיוחד, אשר נועדו לצילום מקצועי ותקשורתי. מצלמות וידאו מקצועיות מתאפיינות באיכות ללא תחרות אולם אינן ניידות במיוחד ומחירן מגיע לעשרות אלפי שקלים. לא מיועדות למשתמש הביתי.
מצלמות וידאו אנלוגיות מול דיגיטליות
עד לפני מספר שנים נחלק שוק מצלמות הוידאו לשני סוגים עיקריים: מצלמות וידאו דיגיטליות, ומצלמות וידאו אנלוגיות. מצלמת וידאו אנלוגית כותבת את המידע שצולם ע"ג הקלטת בצורה ישירה. בתהליך זה קיים איבוד מסוים של מידע, ולכן האיכות עשויה להיפגם. במצלמת וידאו דיגיטלית מבוצעת המרה של החומר המצולם, והוא נשמר על הקלטת באופן דיגיטלי, מה שמשמר את איכותו של הסרט. כיום שוק מצלמות הוידאו נשלט ע"י מצלמות וידאו דיגיטליות, אך ניתן למצוא מצלמות וידאו אנלוגיות מעטות, וביניהן גם מצלמות וידאו מקצועיות הפועלות בשיטה האנלוגית.
אכסון: קלטות, דיסקים וכרטיסים
הסרט שאתם מצלמים יכול להישמר במספר שיטות, אשר משפיעות על איכות ומשך הצילום וגם על מחיר המצלמה. המצלמה שלכם בנויה "סביב" אמצעי האכסון, ועל כן גודלו וצורתו משפיעים משמעותית גם עיצוב מצלמת וידאו תלוי בשיטת האכסון שלה.
קלטת דיגיטלית ( DV/MINI DV ): שיטת אכסון ותיקה, אך נפוצה מאוד במצלמות וידאו. מדובר בקלטת DV מסוג רגיל או מיני DV, אשר נבדלות זו מזו בגודלן ובמשך ההקלטה עליהן. קלטת DV היא גדולה ועל כן מצלמות המבוססות עליה תהיינה גדולות יותר (מאפשרות הקלטה של 3 שעות לערך) ואילו קלטות מיני DV הן יותר קטנות ועל כן גם המצלמה תהיה קטנה ונוחה יותר. קלטות אלו מאפשרות הקלטה של שעה לערך. היתרון בשימוש במצלמה מבוססת קלטת דיגיטלית הוא בשילוב של איכות צילום טובה עם מחיר זול יחסית, אולם חיסרון משמעותי הוא צורך בהמרת הקלטת לקובץ וידאו באמצעים שונים כדי לשמור אותו על המחשב.
דיסק אופטי: מצלמת וידאו דיגיטלית הכוללת צורב DVD, שבה הסרט מאוכסן על גבי דיסק. מצלמות שכאלה הן לרוב בעיצוב קטן ונוח. איכות הסרט מעט נמוכה מזו של מצלמות מבוססות קלטת דיגיטלית, וניתן לצלם עד כשעה וחצי לערך על כל דיסק. מצלמה מבוססת DVD יכולה להפעיל דיסק צריבה רגיל DVD-R, אשר לאחר הצילום לא ניתן לעשות בו שינוי (אלא באמצעות תוכנת עריכת וידאו) והוא למעשה, חד פעמי – או דיסקים רב פעמיים מסוג DVD-RW. לא כל מצלמה תומכת בפורמט הצריבה הרב-פעמית, ועל כן חשוב לבדוק זאת אם חשוב לכם מאפיין זה. יתרונות הקלטה על דיסק הם משך ההקלטה וזמינות מדיית הצריבה, והיכולת להעביר את הדיסק לכל מחשב בלי כבלים או המרות. החיסרון הוא ירידה מסוימת באיכות ההקלטה על פני DV ומחיר מעט גבוה יותר.
כונן קשיח: שיטת אכסון מתקדמת, המבוססת על דיסק קשיח פנימי המובנה במצלמה. ההקלטה נעשית ישירות על הכונן, בפורמט קובץ וידאו, וניתן להקליט שעות ארוכות של סרטים – בהתאם לגודל הכונן (עד 40 ג'יגה ויותר), ולאיכות ההקלטה הנבחרת (איכות משתנה). שיטה זו היא נוחה ומאפשרת הקלטה איכותית למשך עשרות שעות אשר ניתן להעביר בקלות למחשב, אולם קשה לאמוד בדיוק את זמן ההקלטה משום שנפח אכסון הסרט אינו אחיד (הקלטה באיכות גבוהה תופסת יותר מקום בכונן) והמצלמות הפועלות בשיטה זו הן יקרות יותר.
כרטיסי זיכרון: כרטיסים מהירים אשר מאפשרים אכסון של בין 1ל-8 ג'יגה של וידאו. קוראי הכרטיסים הללו הם קטנים מאוד ועל כן מצלמות המתבססות רק על כרטיס זיכרון לאכסון הסרט יהיו קטנות מאוד- לרוב מצלמות קומפקטיות. חלק ממצלמות הוידאו המבוססות על מיני DV או כונן קשיח כוללות גם קורא כרטיסים, אשר נועד גם להגדיל את נפח האכסון וגם להעביר את הסרטים שצילמתם בנוחות למחשב. גם כאן יש יתרון משמעותי של משך הקלטה ואיכות משתנה, לצד חיסרון של נפח אכסון לא אחיד.
חיישן תמונה
סדרה משולבת של רכיבים רגישים לאור, המעבדים ומתרגמים את האור הנקלט בעינית המצלמה שלכם לאות אלקטרוני ולתמונת וידאו. החיישן ברוב המצלמות הוא מטיפוס CCD (לעיתים מטיפוס (CMOS. איכות החיישן קובעת במידה רבה את איכות הצילום. בחלק מהמצלמות ישנם שלושה חיישני CCD משולבים, אשר נועדו לאפשר רגישות גבוהה יותר לכל אחד מצבעי הבסיס אשר מרכיבים כל תמונת וידאו, ובכך ליצור תמונה איכותית במיוחד. דגמים בעלי שלושה חיישנים יהיו יקרים יותר. גורמים נוספים המשפיעים על ביצועי החיישן הוא הגודל הפיזי והרזולוציה שלו. גודל פיזי משפיע משום שככל ששטח הפנים של החיישן גדול יותר, כך הוא קולט יותר אור ויש לו יותר מידע חזותי לעבד. כך יכול חיישן גדול למשל, לספק ביצועים משופרים בתנאי תאורה נמוכה. גודל החיישן נע בין 1/3 אינטש ל- 1/6 אינטש. הרזולוציה היא צפיפות הפיקסלים, ומשפיעה ישירות על איכות התמונה, הצבעים ועוד. הנתון החשוב לכם אינו כמה מגה-פיקסל יש למצלמה, אלה מהו המספר המקסימלי של הפיקסלים האפקטיביים- כלומר, כמה פיקסלים בעצם משפיעים בפועל על התמונה. רזולוציות הצילום מגיעות כיום עד לרמה של HD, כלומר 1920X 1080 פיקסלים.
זום: דברים שרואים מכאן
לכל מצלמת וידאו יש זום- הגדלת התמונה כדי לצלם מרחוק או להתמקד על אלמנט בתמונה. בדומה למצלמות סטילס, הזום יכול להיות אופטי (תנועה מכנית של העדשה) או דיגיטלי ("מתיחה" אלקטרונית של התמונה). זום אופטי משמר את חדות ואיכות התמונה, בעוד שזום דיגיטלי מותח ומטשטש אותה. לכן כדאי להסתמך על האופטי ולהימנע אם אפשר, משימוש בדיגיטלי. אז כמה זום אתם צריכים? מי שמצלם צילום ביתי רגיל, אירועים משפחתיים וטיול פה ושם יכול להסתפק במינימום- הגדלה של פי 10. מי שמצלם גם טבע, או אירועי ספורט צריך יותר זום.
ייצוב תמונה
מנגנון מכני או אלקטרוני אשר יודע לפצות על תנועות ידיים או רעידות של הצלם עצמו- ולמנוע מהתמונה לצאת מפוקוס. מייצבי תמונה דיגיטליים הם פיצוי תוכנה- מערכת שיודעת להפריד פריימים אשר חורגים מדפוס הצילום ומעידים על רעידות. מייצבים כאלה קיימים בכל מצלמות הוידאו. למצלמות מתקדמות ויקרות יותר יש מייצב תמונה מכני, שהוא בעצם מנגנון אשר מזיז את החיישן בהתאם לתנועה, ונותן בכך ייצוב טוב בהרבה ממייצב אלקטרוני.
איזון לבן: בהיר זה אדיר
יכולת של המצלמה למדוד את מידת האור בסביבתה באמצעות החיישן, ולקבוע בצורה זו מה יהיה אופי הגוונים שהיא מצלמת (בצודה ידנית או אוטומטית). המצלמה מודדת את הגוונים הבהירים בתמונה, וביחס להם יודעת אילו גוונים להבליט ובאיזו מידה על מנת לקבל צבעוניות מתאימה גם כאשר התמונה מוצפת באור בגוון שמטשטש גוונים בהירים. איזון לבן קובע במידה רבה כמה חיים ובולטים יהיו הצבעים ועל כן זהו כלי חשוב ושימושי. ניתן לשנות את האיזון הלבן באופן ידני כדי לקבל אופי גוונים שונה, לצילום אומנותי ומעניין. בנוסף, יש מצלמות אשר להן אופציית פיצוי תאורת רקע, או פיצוי אור אחורי- מונע מהאובייקט המצולם מלהופיע כצללית שחורה כאשר יש מקור אור מאחוריה, המקרין ישירות אל המצלמה עצמה.
רגישות לאור: צילומי לילה
כל מצלמה הנמכרת היום מסוגלת לצלם גם בתנאי תאורה נמוכים, כמו סביבות מוצללות וצילום בלילה. יכולת הצילום בתנאי תאורה אלו תלויה ברגישות האור של המצלמה, הנמדד ביחידות LUX . דירוג הרגישות נע על סקאלה של בין 1 ל-10, כאשר דירוג נמוך פירושו רגישות גבוהה. מצלמה בעלת 1 LUX תוכל להפיק צילום לילה צבעוני איכותי, ותתאים לצלמים מתקדמים ולצילום טבע. אם אינכם מצלמים יותר מאירועים משפחתיים או טיול מדי פעם, תוכלו להסתפק במצלמה בעלת רגישות של 9-6 LUX.
מסך ועינית
לכל מצלמת וידאו יש מסך LCD לצפייה, בגודל של 2 עד 3.5 אינטש. בכולן תוכלו למצוא גם עינית דיגיטלית, למעט חלק מהדגמים הקומפקטיים ביותר. המסך מציג את התמונה, ונתונים נוספים. ניתן לשנות את רמת פירוט התצוגה להסרטה וצפייה נוחות יותר. ישנם מסכים שהם מתהפכים, ונוחים לצילום עצמי או לצפייה על דופן המצלמה. לחלק מהמצלמות החדשות יותר יש מסכי מגע, שהם יותר נוחים והשימוש בהם אינטואיטיבי יותר (גלילת תפריטים, הפעלת פונקציות ועוד). חשוב לזכור כי רבים מהמסכים אינם טרנספלקסיביים (מוגני סנוור), ועל כן מקבלים אפקט סנוור כשהם נחשפים לאור ישיר. תכונה זו מגבילה את היכולת לצלם או לצפות בסרט בתנאי תאורה שכזו.
שליטה אוטומטית מול ידנית
כל מצלמה שתקנו מבוססת על מספר מצבי צילום אוטומאטיים, אשר נועדו להתאים לסוג הצילום, הסביבה והסרט שתרצו להפיק, לנוחיותכם. מצבי צילום אוטומאטיים נפוצים הם צילום לילה, צילום בתנועה, צילום ספורט, צילום פורטרט, נוף, זיקוקים ועוד. ישנו גם מצב AUTOמלא, אשר בו המצלמה מזהה לבד את סביבת ואופי הצילום, וקובעת איזון לבן,חשיפה ורגישות חיישן אופטימליים. היתרון בכך הוא מינימום התעסקות ומרווח טעות כאשר רוצים לצלם- אולם לא כל מצב אוטומאטי מתאים לתמונה שאתם רוצים לייצר,וכאן נכנסת לתמונה השליטה הידנית. במצב שליטה ידנית אתם יכולים לכוון את הרגישות של החיישן, את מידת הפתיחה של הצמצם ומהירות התריס, את המיקוד ומגוון אפשרויות נוספות אשר משפיעות על אופי הסרט שתצלמו. היתרון הוא צילום בדיוק לפי רצונכם, אבל תצטרכו לכוון את כל רכיבי המצלמה כל פעם בעצמכם. בנוסף – ככל שיש יותר שליטה על רכיבי המצלמה, כך היא תחשב למורכבת, מקצועית ויקרה יותר.
צילום סטילס
בהיותן מצלמות דיגיטליות, מסוגלות רוב מצלמות הוידאו להפיק גם תמונות סטילס. אם תכונה זו חשובה לכם, בדקו מהי רזולוציית הסטילס של המצלמה שאתם רוצים לקנות. תכונה זו עשויה להיות שימושית, אך חשוב לזכור שלא לכך נועדה מצלמת וידאו, ושאיכות התמונות עשויה להיות נמוכה. מומלץ להשתמש במצלמת סטילס רגילה כדי לצלם תמונות סטילס.
יציאות וחיבורים
למצלמות וידאו יש מספר יציאות וחיבורים שנועדו לחבר אליהן אמצעי הקרנה, אכסון או שמע אנלוגיים ודיגיטליים.
USB: התקן דיגיטלי אוניברסאלי, שנועד להעברת מידע בין המצלמה שלכם והתקנים נוספים כמו מחשבים (להורדת הסרט מהמצלמה למחשב), כוננים קשיחים (העברת סרטים לאכסון), ומדפסות (הדפסת תמונות סטילס).
FIREWIRE: חיבור דיגיטלי מהיר במיוחד אשר נועד להעביר מידע למחשב.
S-video: חיבור אנלוגי איכותי אשר מעביר מידע מהמצלמה אל התקני צפייה ושמע כמו טלוויזיות לדוגמה.
V/A : שקע אודיו/וידאו. חיבור אנלוגי להעברת מידע מהמצלמה אל התקני צפייה ושמע.
COMPONENT: חיבור וידאו איכותי, המאפשר העברת וידאו מהמצלמה למכשירי DVD וטלוויזיות מסוימות.
HDMI: חיבור HD למצלמות המסוגלות לצלם בפורמט איכותי זה.
סוללות
רוב הסוללות במצלמות הוידאו הנמכרות בישראל כיום הן סוללות ליתיום ייעודיות, אשר נטענות במהירות ומסוגלות להפעיל את המצלמה שלכם מספר שעות- תלוי בדגם ובאפשרויות הצילום שאתם מפעילים. המצלמות נטענות בכבל מתח סטנדרטי.
אז איך בוחרים מצלמת וידאו?
משתמש ביתי: משתמש המצלם מדי פעם אירוע משפחתי, את הופעת סוף השנה של הבת או טיול מפעם לפעם. משתמש שכזה צריך מצלמה סטנדרטית-בגודל בינוני, שכן אין הוא מסתובב עם המצלמה הרבה. אם יש לכם טלוויזיית HD ואתם רוצים לצפות בסרטי הוידאו באיכות מקסימלית, יתכן שתרצו לבחור במצלמת וידאו HD. אין צורך בכך אם אתם עושים הקרנה או שתיים לסרט שצולם, ורוב הזמן הוא פשוט מאוכסן על המחשב המשפחתי. חשוב לזכור שאם אתם בוחרים במצלמת miniDV, יהיה עליכם להמיר את הקלטות בטרם תוכלו לאכסן את הסרט על המחשב שלכם. הדגש אצל משתמש ביתי הוא פשטות הפעלה וידידותיות של הממשק. גודל ואיכות הם סעיפים פחות חשובים.
משתמש "נודד": חובב טיולים, אשר נוסע הרבה ומצלם כל רגע- מהנחיתה, דרך כל שלב בטיול ועד לחזרה הביתה. משתמש שכזה צריך מצלמה אשר תשלב איכות צילום טובה, זמן עבודה ארוך וכמובן – שתהיה קטנה וניידת. מצלמות קומפקטיות במיוחד יכולות להתאים, וגם מצלמות בינוניות בעלות כונן קשיח לאכסון הסרטים. אם אתם חובבי טיולים, שימו לב לגודל ומשקל המצלמה, לזמן הפעולה של הסוללה ולאופי האכסון. יתכן שתרצו לרכוש גם מטען לרכב, כדי שתוכלו להטעין את הסוללה גם באמצע מסע ג'יפים או כל נסיעה אחרת.
משתמש מתקדם: משתמש בעל ידע וניסיון בצילום, אשר מעוניין ליצור סרטים בעלי אופי ואפקטים לפי רצונו ובחירתו. למשתמש שכזה מומלצת מצלמה סטנדרטית מתקדמת, בעלת שליטה על מקסימום רכיבים לצילום ידני, או אפילו מצלמה מקצועית אשר מאפשרת שליטה ידנית מלאה ומקסימום אפשרויות. משתמש שכזה יכול לצלם אירועים, ספורט, טבע או כל סיטואציה אחרת, אשר מצריכה עין מיומנת ומצלמה מתאימה. חשוב לזכור שמצלמות מתקדמות הן יקרות יותר, וכשמדובר במצלמות מקצועיות – גם גדולות וכבדות במיוחד.
אפליקציות ומדיה חברתית
המידע המופיע ב zap מסופק על ידי החנויות עצמן ובאחריותן בלבד. במידה ונתקלת בבעיה כלשהי בנתונים המוצגים באתר, אנא שלח אלינו הודעה ואנו נטפל בעניין.